|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Chiro niet gewonnen voor allochtone jeugdbeweging
Chirojeugd Vlaanderen heeft het idee voor een aparte jeugdbeweging voor allochtone jongeren verworpen. De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen 'kan zich wel vinden' in het idee van Vlaams minister Pascal Smet om een jeugdbeweging voor allochtone jongeren op te richten.
De Chiro vindt dat er in de plaats meer ruimte moet gecreëerd worden binnen bestaande jeugdbewegingen die daarbij meer moeten openstaan voor allochtone jongeren. ‘We moeten ons blijven inspannen voor een multiculturele maatschappij waarin we echt samenleven’, zegt directeur van Chirojeugd Vlaanderen Hans Bouwen. ‘Stadswerkingen in Brussel, Gent en Antwerpen tonen aan dat het goed mogelijk is om ook allochtone jongeren aan te trekken’, vervolgt hij. ‘ Alleen is er meer nood aan structurele middelen om Chirogroepen te begeleiden.’ Scouts-en gidsen De leiding van de grootste scouts- en gidsenbeweging kan zich wel vinden in het idee. Ze meent wel dat de jeugdbewegingen 'opbouwend' moeten samenwerken met dergelijke nieuwe projecten en open moeten blijven staan voor diversiteit. Toch moet de diversiteitskwestie niet alleen op de schouders van de jeugdbewegingen vallen, luidt het. De Raad van Europa stelde in een doorlichting vast dat het reguliere jeugdwerk in Vlaanderen er niet in slaagt Vlaamse en migrantenjongeren samen te brengen. De vzw Scouts en Gidsen Vlaanderen 'erkent en herkent deze problematiek'. 'Men mag echter niet eisen dat zij een mate van diversiteit verwezenlijken die ook overal elders in onze samenleving moeilijk haalbaar blijkt', voegt Scouts en Gidsen Vlaanderen eraan toe. 'Het zal een opdracht zijn om binnen de koepel van klassieke jeugdbewegingen samen met allochtone initiatieven te zoeken naar een gelijkwaardig, integrerend model.' Bron: De Standaard Mijn mening: Toen dit artikel op mijn scherm verscheen, kon ik niet anders dan toch even verbaasd opkijken. Het klopt inderdaad dat de integratie van allochtonen minder vlot verloopt in jeugdbewegingen. Als hoofdleiding bij KLJ ben ik altijd zeer tevreden wanneer er een kind van niet-Belgische afkomst zich inschrijft bij onze vereniging. Net dat vind ik een goede manier van integreren. Kijk naar Nederland, kijk naar Frankrijk, daar kennen ze onze manier van jeugdbewegingen niet echt. Een Franse uitwisselingsleerkracht vond het ooit geweldig hoe wij ons zo inzetten voor jongeren. Zij kende dit duidelijk niet. Het is dus denk ik een beetje normaal dat allochtonen hier moeilijker hun weg naar vinden. Ik denk dat een soort van informatiecampagne beter is om allochtonen aan te moedigen naar jeugdbewegingen te komen. Een aparte tak voor hen oprichten vind ik absoluut geen goede zaak. Waar trek je dan de grens? Je kan toch moeilijk een Turkse, Servische, Braziliaanse of Congolese tak per dorp of stad gaan oprichten? Eén vereniging, één groep, hoe divers dat publiek ook mag zijn! |