actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th January 2012, 14:33
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Belg in tien jaar 18 procent rijker

De gemiddelde Belg is de jongste tien jaar 18 procent rijker geworden, boven op de inflatie. De forse stijging van het vastgoedvermogen compenseerde ruimschoots de daling van het financieel vermogen en de toename van de schulden, berekende De Tijd op basis van officiële cijfers.
De Belg bezit gemiddeld 167.600 euro. Het onroerend vermogen, gecorrigeerd voor inflatie en de stijging van de bevolking, nam de jongste tien jaar met liefst 68 procent toe. Vooral tussen 2001 en 2007 stegen de vastgoedprijzen pijlsnel.

Een recent rapport van de Europese Centrale Bank toont echter aan dat Belgische huizen 15 tot 65 procent te duur zijn. Daarmee heeft ons land de meest overgewaardeerde vastgoedmarkt van negen belangrijke eurolanden.

De koopkracht van het financieel vermogen, de som van alle spaargeld en beleggingen, daalde in tien jaar echter met 11 procent. Zowel de portefeuille obligaties en kasbons (-54%), de beleggingsfondsen (-39%) als de aandelenportefeuille (-34%) kregen zware klappen.

Beleggers investeerden de jongste tien jaar veel minder in obligaties en kasbons, omdat de langetermijnrente daalde.

bron: www.standaard.be

Mijn mening: Ik houd alvast mijn hart vast voor als ik het ouderlijk huis wil verlaten en een huis wil gaan kopen.
Ik vind het ongelooflijk dat ze in dit artikel zeggen dat de gemiddelde Belg 18 procent rijker is dan 10 jaar geleden terwijl dit enkel door de vastgoedmarkt komt en dit zorgt voor een compensatie ten opzichte van het gedaalde financiële vermogen en de schulden. En wat dan voor de mensen die geen onroerend goed hebben of voor ons, jongeren, die later vastgoed willen kopen?
Het lijkt nu al onmogelijk om een betaalbare woning te zoeken, ik wacht angstig af hoe dit voor ons zal zijn binnen enkele jaren tijd.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.