|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
'Voedselverspilling moet met helft omlaag'
Het Europees Parlement wil tegen 2025 de voedselverspilling in Europa met de helft terugdringen. Nu gaat per Europeaan jaarlijks 179 kilo voedsel verloren, een hoeveelheid die tegen 2020 met 40 procent dreigt toe te nemen.
Er moeten dringend actie ondernomen worden tegen voedselverspilling in Europa. Dat stelt het Europees Parlement donderdag in een resolutie. Nu al gaat elk jaar per Europeaan 179 kilo voedsel verloren, en bij ongewijzigd beleid dreigt de verspilling tegen 2020 nog eens met 40 procent toe te nemen. Volgens Europese cijfers verspillen gezinnen, producenten, handelaars en horeca elk jaar 30 tot 50 procent van het eetbare en gezonde voedsel. Vanuit economisch oogpunt is dat een groot verlies, maar het ontlokt ook ethische vragen op een moment dat bijna 80 miljoen Europeanen onder de armoedegrens leven, en 16 miljoen Europeanen afhankelijk zijn van voedselhulp. In de resolutie mikken de Europarlementsleden op een halvering van de voedselverspilling tegen 2025. Bij de gezinnen bijvoorbeeld, die goed zijn voor ruim veertig procent van de verspilling, kan tot 60 procent voorkomen worden. De resolutie lijst alvast een hele batterij maatregelen op nationaal en Europees niveau op, van sensibiliseringscampagnes tot regels inzake verpakking en etikettering. Zo blijkt er nogal wat verwarring te bestaan tussen het kwaliteitsgerelateerde 'ten minste houdbaar tot' en het veiligheidsgerelateerde 'te gebruiken tot'. 'Volgens een recente enquête van de Europese Commissie begrijpt 18 procent van de Europese burgers de vermelding 'ten minste houdbaar tot' niet. Hierover meer duidelijkheid scheppen voor de consument, kan een stap vooruit betekenen', meent Frieda Brepoels (N-VA). Bron: www.destandaard.be Datum: 19 januari 2012 Per Europeaan gaat er elk jaar 179 kilogram voedsel verloren. Enerzijds val ik hiervan achterover, want 179 kilogram is enorm veel.. Maar anderzijds verbaast het me niets... Welk gezin verspilt nooit voedsel en eet alles op wat ze kopen? Ik ken er geen. Er zijn altijd wel restjes en er zijn altijd bepaalde voedingsmiddelen die hun houdbaarheidsdatum hebben overschreden. Mensen zijn bang om ziektes te krijgen van voedsel dat amper een paar dagen 'vervallen' is. Maar dat wil absoluut zeggen dat het voedsel dan niet meer gezond of eetbaar is. De meeste houdbaarheidsdata zijn gewoon richtlijnen (natuurlijk moet je bij rauw vlees bijvoorbeeld wel meer oppassen dan bij een potje yoghurt). Wat ook letterlijk beschreven staat in het artikel, en waar ik volledig achtersta, is dat gezinnen een groot deel van de voedselverspilling kunnen voorkomen. 40 procent van de voedselverspilling is namelijk te wijten aan gezinnen. (Dat is bijna de helft!!) En die voedselverspilling kan tot 60 procent voorkomen worden, wat volgens mij perfect haalbaar is. Mensen moeten zich meer bewust zijn/worden van het feit dat wij elke dag voedsel weggooien, maar dat 80 miljoen mensen onder de armoedegrens leven. 'Wat niet weet, niet deert' is de mentaliteit van veel mensen, hier moet (dringend!) verandering in komen. |