|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Duurdere abonnementen of minder bussen
Topman Roger Kesteloot benadrukt dat De Lijn niet veel marge meer heeft om kosten te besparen. Een hogere kostendekking betekent dus duurdere abonnementen of minder bussen. Sp.a-fractieleider Bart Van Malderen waarschuwt voor vervoersarmoede.
Na de twee recente besparingsrondes bij de openbaarvervoermaatschappij heeft De Lijn niet veel marge meer aan de kostenkant. 'De keuze voor een hogere kostendekkingsgraad zal dus aan de ontvangstkant moeten gebeuren, of in de dienstverlening zelf', waarschuwde topman Roger Kesteloot in De Ochtend op Radio 1. Met andere woorden, ofwel worden de abonnementen duurder, ofwel worden er minder bussen en trams ingezet. Woensdag haalde Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) De Lijn als voorbeeld aan om grondige besparingen te doen. Eerder deze week had minister-president Kris Peeters (CD&V) gewaarschuwd dat 2012 een moeilijk jaar wordt voor Vlaanderen, waarin de zogenoemde kaasschaafmethode, waarbij alleen oppervlakkig wordt bespaard, niet meer voldoende is. Volgens Peumans moeten er onder meer minder gratis abonnementen voor De Lijn worden verdeeld, aangezien de kosten die de vervoermaatschappij heeft, amper door de betalende reizigers gedekt worden. Ook viceminister-president Geert Bourgeois (N-VA) verklaarde dat 'het gratis-verhaal zijn limieten heeft bereikt'. 'Politiek moet beslissen wie meer gaat betalen' Vrijdag zit Kesteloot samen met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om de besparingsplannen te bespreken. 'Het is aan minister Crevits en haar collega's om de keuzes te maken', onderstreepte de topman van De Lijn. Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt. Aan inkomstenzijde zijn de ticketprijzen dan weer vergelijkbaar met het buitenland, waardoor vooral de abonnementen in het vizier komen. Zo is er het Omniostatuut, goed voor een sociaal abonnement van 30 euro per jaar, maar ook het gratis abonnement voor een aantal groepen klanten. 'Het is aan de politieke wereld om te kiezen welke doelgroepen meer moeten betalen', aldus Kesteloot. 'Vervoersarmoede of langere files' Sp.a waarschuwt voor grote ingrepen in bijvoorbeeld het Omniostatuut. 'Men moet zich er heel goed van bewust zijn dat die mensen vaak geen ander vervoermiddel hebben', verduidelijkte fractieleider Bart Van Malderen, die waarschuwde voor vervoersarmoede en meer auto's op de weg. 'Als er in de dienstverlening gesneden wordt, zijn er voor de rezigers slechts twee mogelijkheden. Ofwel nemen ze de auto, waardoor de files nog erger worden, ofwel kunnen ze geen auto betalen en vervallen ze in vervoersarmoede.' Het Omniostatuut helpt ook de werkloosheidsval te bestrijden. 'Dat zal opnieuw een reden worden om niet te gaan werken als dat wegvalt', vreest hij nog. Bovendien, meent Van Malderen, leggen ook heel wat steden en gemeenten bij in abonnementen van De Lijn, en klopt het volgens hem niet dat er slechts een inbreng van 15 procent van de reizigers is. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120105_021 Mijn mening: Topman Kesteloot ziet geen andere optie om uit de kosten te geraken dan de prijs van de abonnementen te verhogen of minder bussen te laten rijden. Zou hij de lonen van de 'topmensen' van de De Lijn als eens goed bekeken hebben? Om maar te zwijgen van de bonussen. De Lijn doet zichzelf al jaren de das om. Bij het minste zuchtje politieke wind, wordt er gestaakt. Meestal om (nog) meer loon. Gevolg: de reizigers blijven in de kou staan (letterlijk) en zien zich genoodzaakt om de wagen te nemen. Mensen weten ondertussen wel dat ze niet altijd op De Lijn kunnen rekenen. Laten we ze niet allemaal over dezelfde kam scheren: er zullen ongetwijfeld ook toegewijde werknemers zijn die zich onder druk verplicht voelen om mee te staken. De ganse structuur van De Lijn moet eens onder de loep genomen worden en er moet dringend orde op zaken gesteld worden. Maar: wie durft dit nog doen? De abonnementsprijs verhogen, ja natuurlijk, dat is de gemakkelijkste oplossing! Waarom wordt het openbaar vervoer niet goedkoper gemaakt met een beter uitgekiend netwerk zodat mensen zich meer geneigd voelen om de bus te nemen? Zou dat een te eenvoudige oplossing zijn of net een te moeilijke oefening? |