|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Helft van boetes voor zwartrijden niet betaald
Helft van boetes voor zwartrijden niet betaald
Van de 37.203 boetes voor zwartrijden op voertuigen van De Lijn in 2010 is slechts de helft betaald. Een schuld van 1,5 miljoen euro staat nog open, staat te lezen in de Concentrakranten. In 2010 controleerde De Lijn ruim anderhalf miljoen reizigers op zwartrijden. Dat leverde 37.203 pv's op ter waarde van 3.097.280 euro. Maar daarvan is nog maar 1.497.050 euro of 48 procent geïnd. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobiliteit Hilde Crevits op een vraag van Vlaams parlementslid Jurgen Verstrepen (LDD) waarover de kranten berichten. De Lijn merkt op dat op langere termijn een inning van 75 procent wordt gehaald. De vervoersmaatschappij organiseert zelf de inning van de boetes. De vertraging is te verklaren door de beroepsprocedure, die een half jaar kan duren. Bovendien zijn er heel wat dossiers met een afbetalingsplan, waardoor boetes soms pas na twee jaar worden betaald. Financieel moeilijke periode "Maar zelfs als uiteindelijk 75 procent van de boetes wordt betaald, betekent dit nog dat 775.000 euro of 25 procent niet wordt geïnd", zegt Verstrepen in de Concentra-kranten. "Dat percentage moet absoluut omlaag. We kunnen het ons niet veroorloven om middelen verloren te laten gaan in deze financieel moeilijke periode." De Lijn wil het zwartrijden verminderen door het aantal controles elk jaar met 5 procent te verhogen. Toch vonden in 2010 minder controles plaats (1.435.456) dan in 2009 (1.450.599). Bron: De Morgen, 19 december 2011, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...t-betaald.dhtml Mening: De Lijn moet besparen en trekt daardoor zijn prijzen op en laat ouderen voortaan betalen om met de bus te rijden. Is het dan niet belangrijker om het zwartrijden grondig aan te pakken? Besparen zal wel noodzakelijk zijn, maar moet dat zo drastisch en gericht op enkele groepen uit de samenleving? De reiziger mag niet het slachtoffer worden! Doordat nu maar de helft van de boetes betaald worden, loopt De Lijn 1,5 miljoen euro mis. Dat is natuurlijk maar een peulschil van het tekort van 40 miljoen euro dat ze moeten wegwerken, maar het is toch al een goed begin. De Lijn moeten dringend een methode vinden om het innen van de boetes beter en sneller te regelen. Ook is het belangrijk dat er meer controles komen. Ik neem zelf regelmatig de bus en ben in al die jaren amper gecontroleerd. Ze willen elk jaar de controles met 5 procent verhogen, maar daar zijn ze tot hiertoe niet in geslaagd. Het controleren van zwartrijders is een positieve actie, terwijl het verhogen van de prijzen negatief is. Zo riskeren ze dat een groot aantal reizigers opnieuw de auto neemt in plaats van zich met het openbaar vervoer te verplaatsen. Dat is niet goed voor het milieu en voor hun image, dat de laatste jaren al serieus te lijden heeft. |