actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th December 2011, 10:48
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User

Eerste gekloonde mammoet op komst?

Eerste gekloonde mammoet op komst?

Wetenschappers uit Japan en Rusland denken dat ze een mammoet kunnen klonen. Ze hebben immers goed bewaard beenmerg gevonden in een bot dat in de permafrost van Siberië verborgen lag.

Volgend jaar zullen de wetenschappers samen een onderzoek voeren dat moet leiden tot de eerste kloon van het uitgestorven zoogdier. Ze zouden daarvoor de eicellen van een olifant vervangen door cellen van een mammoet. Zo moeten er embryo's ontstaan met mammoet-DNA.

Die embryo's moeten dan in de baarmoeder van een olifant ingeplant worden. Beide soorten zijn familie van elkaar. Het klonen van een mammoet is voor veel wetenschappers al meer dan tien jaar een uitdaging. De dieren zijn ruim 10.000 jaar geleden verdwenen. Ironisch genoeg is het bewuste bot dankzij de opwarming van de planeet gevonden. De bodem is in het oosten van Rusland normaal immers permanent bevroren. (gb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/B...-op-komst.dhtml

Mijn mening:
Een verloren diersoort terug tot leven wekken daar dromen veel wetenschappers van denk ik. Niet alleen wetenschappers, maar ook veel mensen in de maatschappij. Is het echter wel een goed idee om een verloren diersoort terug halen naar de huidige tijd? Wat willen ze ermee bereiken? Ik denk dat ze het meer voor hun imago of geld doen dan voor goed gegronde redenen. Als je kan zeggen dat je hebt meegewerkt aan een project dat een mammoet of een ander uitgestorven dier terug brengt van de 'dood', wie zou niet (of tenminste een beetje) onder de indruk zijn? Ik zeg niet dat het nooit toegepast mag worden en dat het zijn voordelen niet kan hebben op bepaalde vlakken, maar zijn we als mensen er klaar voor om als schepper/god te spelen?
Op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen om een mammoet terug te brengen naar de 'werkelijkheid'. Waar moet het dier leven? Wat eet het dier? Hoe reageert het met andere dieren dat het niet kent? Dit zijn nog maar enkele vragen die in me opkomen. Het enige voordeel dat ik hier nu in kan zien is dat we dieren die met uitsterven bedreigt zijn beter kunnen beschermen.
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:09.