actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th December 2011, 19:20
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User

De Wever haalt uit naar premier Di Rupo

De Wever haalt uit naar premier Di Rupo

Elio Di Rupo kan ik geen premier noemen, zo haalt N-VA-voorzitter Bart De Wever uit naar de nieuwe regering op Radio 1. Hij betreurt dat de Vlaamse partijen de N-VA hebben laten vallen en betwijfelt of de nieuwe regering de hervormingen zal uitvoeren.
Toen de N-VA nog bij de onderhandelingen betrokken was, had Bart De Wever geen problemen met PS-voorzitter Elio Di Rupo als mogelijke eerste minister. 'Maar de constellatie is nu veranderd', zegt De Wever in 'Vandaag'.

De hervormingen die de onderhandelaars zijn overeengekomen, gaan voor hem zoals bekend niet ver genoeg. Bovendien heeft de regering geen meerderheid aan Vlaamse kant.

Di Rupo zal in de Kamer gesteund worden door 80% van de Franstaligen en slechts 49% van de Vlamingen, merkt de N-VA-voorzitter op. Daarom vindt hij Di Rupo geen geschikte premier.

De Wever verwacht met andere woorden niet veel van Di Rupo I. Zo hebben de onderhandelaars voor veel staatssecretarissen gekozen, zegt hij, hoewel ze daar komaf mee wilden maken.

De 19 leden zijn een slecht signaal naar de bevolking die zal moeten besparen en inleveren, luidt het. Hij omschrijft de regering-Di Rupo dan ook als een 'obesitas"-regering'.

Hij begrijpt overigens nog altijd niet dat CD&V en Open VLD de nota-Di Rupo hebben aanvaard. Hij benadrukt nog eens dat hij zichzelf niet buitenspel heeft gezet, maar dat de Vlaamse partijen hem hebben laten vallen om een regering te vormen.

Hoewel de N-VA-voorzitter de vooropgestelde staatshervorming liever kwijt dan rijk is, betwijfelt hij of de nieuwe regering de hervorming zal kunnen uitvoeren. 'Ik hou mijn hart vast of die hervorming er überhaupt wel zal komen.'

Hij verwijst daarbij naar de grondwetswijzigingen die daarvoor nodig zijn. De nieuwe regering zal ook de groenen nodig hebben voor een tweederdemeerderheid.

De uitspraken van CD&V-voorzitter Wouter Beke afgelopen weekend ervaart Bart De Wever als een persoonlijke aanval. Die zei verwijzend naar de N-VA 'Nihil valet absentia' - Afwezigheid is niets waard. 'Dat smaakt erg bitter', zegt De Wever.

Mening:
Ik kan Bart De Wever wel begrijpen. Hij heeft namelijk een mes in de rug gekregen van de andere Vlaamse partijen. Ik denk dat de N-VA de enige partij is die steeds achter zijn standpunten is blijven staan. De enige partij die wou bereiken wat ze beloofden.
Dit kan ik niet zeggen over de andere partijen. Volgens mij draait het daar meer om het imago. Kijk nu naar de belachelijke opmerking van Wouter Beke..
Hij zou er beter mee voor zorgen dat de staatshervormingen effectief worden uitgevoerd, i.p.v. met Latijns boven de pinnen te komen.

Verder vind ik dat de Wever overdrijft met te zeggen dat dit een 'obesitas"-regering' is. Ik zou eerst wachten om te kijken hoe het verloopt. Het aantal ministers mag dan wel klein zijn, toch is dit een evenwichtige keuze wat betreft Vlaming-Waal.

Bron: De Standaard maandag 05 december 2011, 16u55
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111205_121

Laatst aangepast door Noël Van Thielen : 5th December 2011 om 20:23.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.