|
|||
|
|||
Berg klachten over Street View
Berg klachten over Street View
Heel wat Belgen hebben een probleem met Google Street View, de toepassing met foto's van straten en huizen die Google gisteren in ons land lanceerde. Bij de Belgische privacycommissie komen vrij veel telefoontjes en e-mails binnen, zegt woordvoerster Eva Wiertz. De klachten komen van burgers die hun huis liever niet zien verschijnen op Street View of die zichzelf herkenbaar op de foto's zagen, zegt Wiertz. Dat laatste zou eigenlijk niet mogen, want de software maakt gezichten en nummerplaten normaal gezien onherkenbaar. Klachten melden Wie ontevreden is, richt zich volgens de woordvoerster best eerst tot Google. Onderaan de foto's heeft het bedrijf immers een link geplaatst om problemen te melden, en de internetgigant zou zich "niet onwillig" opstellen. Als dat toch niets oplevert, kan de privacycommissie zich alsnog over de zaak ontfermen. Bij Google bevestigt woordvoerster Tineke Meijerman dat problemen op een eenvoudige manier gemeld kunnen worden via de link op de website. Eerst gaat het bedrijf dan na of het niet om een grap gaat, om de foto vervolgens zo snel mogelijk aan te passen, legt Meijerman uit. Hoe snel dat dan precies gaat, kon ze niet zeggen. Ook over het aantal problemen dat Belgen al meldden, had ze geen informatie. Criminelen Gisteren uitte de politievakbond Sypol al zijn bezorgdheid over de toepassing. Criminelen zouden het systeem immers kunnen gebruiken om een inbraak, homejacking of tigerkidnapping te plannen. (belga/sam) Mening Ik denk persoonlijk dat er helemaal niets mis is met "Street View". Mensen zijn onherkenbaar gemaakt, nummerplaten onleesbaar... Ik vind het vrij idioot te gaan zeggen dat je niet wilt dat je huis zichtbaar is op Street View... Mensen die langs je huis rijden zien het huis even goed staan. Ik snap dat mensen gesteld zijn op privacy en die dingen, maar hier is toch niets mis mee? Het is juist leuk om eens een kijkje te nemen in eigen straat of die van kenissen en/of vrienden. Mensen die hierover lopen te zeuren hebben geen besef van wat belangrijk is en wat niet, want dit is duidelijk niets om je druk om te maken. En inbraken, homejackings en tigerkidnappingen kunnen even goed gepland worden door met een auto voorbij te rijden of even te parkeren. Ik vind het een leuk iets waar je af en toe eens naar kan kijken, maar tegelijkertijd zie ik verder wel niet echt het nut in. Maar ik ga me er zeker niet druk om maken dat het huis waar ik woon toevallig in beeld wordt gebracht... http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...reet-View.dhtml Laatst aangepast door steffi.vandeneynde : 24th November 2011 om 19:34. Reden: Te vroeg opgeslagen |