|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nooit zo veel zout voor barre winter
Met de extreme winters van 2009 en 2010 in het achterhoofd grijpt Vlaanderen naar de grote middelen om de wegen berijdbaar te houden. 42.000 ton zout ligt klaar, 60.000 ton kan worden bijbesteld. Een recordvoorraad. ‘Daarmee moeten we extreme weersomstandigheden aankunnen', aldus minister Hilde Crevits (CD&V).
‘Bij hevige sneeuwval en vrieskou hebben mensen geen begrip voor zouttekort. Dat leerden we de voorbije jaren.' En dus neemt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) geen risico's. De voorbije winters, vooral die van 2009, sloeg Koning Winter zo hard toe dat de zoutvoorraad op kritieke momenten uitgeput was. Gevolg: chaos op de wegen, nationale standstill. Om zulke miserie te vermijden, lanceert Crevits een bijgetimmerd winterplan. Blikvanger is de recordstock aan strooizout. Momenteel ligt een gigantische zoutberg van 42.000 ton klaar, waarvan de eerste kilo's dinsdagochtend verstrooid zijn. Bij die 42.000 ton komt sowieso 7.500 ton, en indien nodig leveren de zoutfabrikanten tot 60.000 ton extra. Samen goed voor 100.000 ton zout. Vergelijk: de voorbije twee jaar werd respectievelijk 84.000 en 58.000 ton gestrooid. De opslagloodsen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) liggen intussen zo vol dat men externe depots moet huren. Strooien op maat Maar topvoorraad of niet, met zout moet je zuinig omspringen, waarschuwt de minister. Daarom strooien alle wagens voortaan precies op maat van de wegbreedte. Naast zout wordt ook geëxperimenteerd met pekel, of water met opgelost zout dat efficiënt inwerkt. Kampen we toch met een zouttekort, dan moet een ‘prioritair strooiplan' de belangrijkste snel- en invalswegen voorrang geven. ‘We strooien bij gladheid wel álle rijstroken', geeft Crevits mee. ‘Omdat je als bestuurder niet ziet of het glad is, wat gevaarlijk kan zijn. Bij sneeuwval zie je dat wel, dan ruimen we enkel de rechter- en middenrijstrook.' Ook het blokstrooien, waarbij de wegpolitie alle verkeer op snelwegen achter de strooiwagens doet rijden, wordt bij extreme omstandigheden toegepast. Niet op fietspaden Om lelijke kraters in het wegdek op te lappen, blijft deze winter één centrale paraat om warm asfalt te leveren. Fietspaden worden niet bestrooid omdat het zout niet ingereden geraakt. Bij wijze van proefproject zal in Kortrijk wel een voertuig met pekelsproeier en sneeuwschop uitrukken. Ook De Lijn bereidt de trams en bussen voor op winterellende. Zo blijven bij vriesweer 's nachts trams rondrijden om sporen en bovenleidingen ijsvrij te houden. Crevits rekent op het KMI en Meteo Wing voor snelle, accurate weersinformatie. Bij extreme weersomstandigheden alarmeren zij minstens één uur op voorhand alle wegpartners, onder meer om de verlichting op snelwegen aan te steken. Om alle communicatie te stroomlijnen, liet de minister alle diensten (wegpolitie, verkeerscentrum, De Lijn, automobilistenverenigingen...) een winterprotocol ondertekenen. ‘Als kind verlangde ik 's winters vurig naar sneeuw, als minister hoop ik dat het zacht blijft. Al vrees ik ervoor', zegt ze. ‘Onze bedoeling is om goed voorbereid te zijn en snel te kunnen inspelen op extreem weer.' Bron: Het Nieuwsblad; http://hetnieuwsblad.be/article/det...icleid=O23IB0OT Mening: Ik vind het zeer goed dat ze deze keer een grootte voorraad aan strooizout hebben. Andere jaren leek het altijd sneller op te zijn dan gepland. Dit jaar lijkt er ook goede plannen en afspraken gemaakt te zijn. Dit is zeer nuttig, zo kan men bij extreem winterweer direct uitrijden om de cruciale punten direct aan te pakken. Ook het feit dat het KMI en Meteo Wing één uur op voorhand alle wegpartners moet verwittigen is een goede zaak. Zo zijn ze zeker op tijd ter plaatse. Ik hoop dat de doelstelling van de minister bereikt wordt. Als ze voorbereid zijn op extreem winterweer en er snel op kunnen inspelen zal iedereen er baat bij hebben. |