|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Klacht wegens te vroege Sinterklaas in reclame
Klacht wegens te vroege Sinterklaas in reclame
Datum: 12/11/11, 16u28 Verbruikersvereniging Oivo heeft bij de FOD Economie klacht ingediend tegen Blokker en Kruidvat, omdat beide winkelketens al voor 1 november reclame hebben gemaakt rond de Sint. Al sinds 2000 bestaat er een aanbeveling voor de distributiesector in verband met de start van reclamecampagnes rond kinderfeesten als Sinterklaas, Kerstmis of Pasen. "De aanbeveling houdt in dat winkeliers geen reclame nog vroegtijdige promotie mogen voeren voor 1 november als het om Sinterklaas en Kerstfeest gaat", aldus Oivo. De kerstman mag niet in het straatbeeld verschijnen voor 1 december en ook voor Pasen is er een sperperiode van zes weken. Geen tijdsbesef "De voornaamste motivatie is dat jonge kinderen, de doelgroep van de campagnes, nog geen sterk ontwikkeld tijdsbesef hebben". Volgens Oivo hebben zowel Blokker als Kruidvat al voor 1 november reclame gevoerd rond Sinterklaas. "Folders met een Sinttekening (Blokker, nvdr) en met een slogan rond Sinterklaas (Kruidvat, nvdr) staken al voor 1 november in mijn bus", verklaarde Oivo-directeur Marc Vandercammen. Omzeild De verbruikersvereniging meent dat de richtlijn nog te vaak wordt omzeild, door bijvoorbeeld een sfeer van Sint of Kerst te scheppen zonder afbeeldingen. Oivo wil de sperperiodes ook uitbreiden naar andere campagnes, zoals "terug naar school" of "Halloween". De consumentenorganisatie hoopt tot slot dat er snel een dwingend reglementair kader zou komen. "Er zijn de voorbije jaren al verschillende wetsvoorstellen gelanceerd", zegt Vandercammen. (belga/ep) Bron: http://www.demorgen.be/ Mening: Net als de verbruiksvereniging Oivo vind ik dat er een dwingend reglementair kader moet komen inzake het gebruik van figuren als de Sint in reclamecampagnes. Enkel een aanbeveling lijkt me niet genoeg. Ik vind het erg vervelend om in oktober al op folders te botsen met afbeeldingen van de Sint op. Bovendien, als de ene winkelketen eind oktober al uitpakt met een heuse Sinterklaascampagne, zal de rest al snel volgen. De Sint is immers big business voor de speelgoedindustrie. De klanten zijn dan als het ware verplicht om het speelgoed voor de kinderen al twee maanden op voorhand te kopen, want de voorraden zijn snel uitgeput. Populaire speelgoedartikelen zijn zelfs nu in de meeste winkels al uitverkocht. Ook het feit dat Oivo de sperperiodes wil uitbreiden naar andere campagnes vind ik een goed idee. Wie wil er immers al in juli folders in de bus krijgen met 'Terug naar school in stijl?' Een reglementair kader zou voor meer eerlijkheid zorgen, want elke winkelketen is dan verplicht om zijn themacampagne uit te stellen tot een bepaalde datum. Ergernissen bij de consument worden op deze manier ook vermeden. Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 12th November 2011 om 20:04. |