actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th October 2011, 12:14
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins

Iran voert honderden geheime executies uit

Het Iraanse regime heeft de voorbije twee jaar in het geheim honderden executies uitgevoerd. Het zou gaan om meer dan driehonderd executies in 2010 en al 146 in 2011. De straffen vonden plaats in in een gevangenis in Mashhad, in het oosten van Iran.

Dat blijkt uit een tussentijds rapport van Ahmed Shadeed, de speciale rapporteur voor de mensenrechten van de Verenigde Naties. Dat rapport staat op de website van de VN. De executies werden uitgevoerd zonder advocaten of familieleden in te lichten. (afp/adb)

Bron: De Morgen
Datum: 18/10/11

Mening: Dit is een regelrechte schending op de rechten van de mens. Daarmee bedoel ik niet enkel de 'executie' maar zeker ook het feit dat advocaten en/of familieleden van het 'slachtoffer' niet op de hoogte gebracht worden als een persoon geëxecuteerd wordt.

'Zware misdadigers' (volgens de Islam zijn ook overspelige partners en homoseksuelen zware misdadigers) worden in Iran nog steeds veroordeeld tot de doodstraf. Vanuit de Verenigde Naties wordt echter al vele jaren moeite gedaan om de doodstraf tot het verleden te laten behoren. Al de moeite die de Verenigde Naties in deze 'actie' steekt wordt naar mijn mening teniet gedaan door het feit dat men deze executies dan maar volledig in het geheim laat verlopen.

Ik vind, persoonlijk, dat Iran hier niet zomaar mee door kan gaan. Er moet een gevolg aan gegeven worden vanuit de Verenigde Naties want zulke situaties zijn onmenselijk, zowel voor de misdadiger als zijn familie. De VN moeten in ieder geval blijven ijveren voor de totale afschaffing van de doodstraf want naar mijn mening verdient niemand het om mens-onwaardig te sterven.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.