|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Lerares steekt zichzelf in brand tijdens speeltijd voor ogen leerlingen en collega
Zwaar verbrand, niet in levensgevaar; problemen met leerlingen werden lerares wiskunde te veel. Drama speelde zich af in lyceum met 3.100 leerlingen. © afp
In de Zuid-Franse stad Béziers heeft zich een vreselijk drama afgespeeld in een school. Een lerares wiskunde was zo wanhopig door aanhoudende problemen met haar leerlingen dat ze zich op de speelplaats overgoot met benzine en zichzelf in brand stak. Een grote groep leerlingen en leraars van de school waren getuige van haar zelfmoordpoging tijdens de speeltijd. Enkele leerlingen en leraars konden het vuur snel blussen. De 44-jarige lerares werd met zware derdegraadsbrandwonden per helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. Volgens de eerste berichten zou ze haar wanhoopsdaad overleven. Problemen op school zijn bij ons ook heel actueel, maar het kan dus niet enkel de leerlingen maar ook de leraars diep treffen en wanhopig maken. Het lyceum Jean-Moulin, waar in totaal liefst 3.100 leerlingen les volgen, in Béziers is nog altijd in shock na de extreme gebeurtenissen van de ochtend. Vergadering De 44-jarige lerares wiskunde had al een tijdje een pijnlijk conflict met haar leerlingen, die haar onderwijsmethoden te streng en te strict vonden. Gisteren had ze daarover een vergadering belegd met de leerlingen, maar die was in het grootste tumult verlopen. Blijkbaar heeft de gepeste lerares die vergadering heel slecht verteerd. Vanmorgen kwam ze niet opdagen voor haar eerste lesuur, maar bij de speeltijd om 10 uur was ze weer paraat. Luid roependToen gebeurde het onwaarschijnlijke. Met een jerrycan bezine in de hand ging de lerares in het midden van de speelplaats staan en luid roepend overgoot ze zich met benzine. De leerlingen en leraars die vlakbij haar stonden, konden meteen ingrijpen met brandblusapparaten en het vuur was snel geblust. Samen met de snelle interventie van de hulpdiensten (die het slachtoffer per helikopter wegbrachten) hebben ze bijgedragen tot de miraculeuze redding van de vrouw. Ze ligt wel met zware derdegraadsbrandwonden in het ziekenhuis van Montpellier, maar zou niet meer in levensgevaar zijn. Psychologische hulp "Mijn collega's, de leerlingen zijn net als de hele school in zware shock", zegt een van de leraars. "We hebben snel een cel met psychologisch hulp opgericht met psychologen en schoolartsen. Dit is een echt drama. Het is een daad die een diep onbehagen aantoont. Volgens mij ligt een samenloop van professionele en persoonlijke problemen aan de basis van deze wanhoopdsdaad." Depressief De lerares zou depressief geweest zijn en de problemen en het pestgedrag met haar leerlingen niet meer aangekund hebben. De minister van Onderwijs Luc Chatel heeft in een eerste reactie laten weten dat hij de verbijstering en het verdriet van de hele middelbare school deelt en alle elementen zal proberen te verzamelen om te begrijpen hoe dit is kunnen gebeuren. (kh) Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...collega-s.dhtml -------------------------------------------------- Dit artikel leek mij op het eerste zicht maar 'boecht'. Maar bij nader inzien komt het volgens mij op de actualiteitssite van onze opleiding zeker tot zijn recht! Er wordt dezer dagen vaak gezegd dat 'de jeugd mondiger geworden is'. Dit is volgens mij enerzijds een terechte opmerking maar anderzijds vind ik het ook belangrijk dat er wederzijds respect is tussen de leerkracht en de leerlingen. Volgens mij gebeurt dit niet altijd door streng en strikt te zijn (dit kan blijkbaar helemaal verkeerd uitdraaien), maar door meer te luisteren naar de leerlingen en ervoor te zorgen dat er voldoende interactie is. Als men een goede klassfeer kan creëren komen dit soort ‘ongevallen’ minder vaak voor. Ik denk dat het bij dit voorval ook duidelijk is dat we geen open school cultuur hebben en dat leerkrachten niet genoeg als 'team' werken. Wanneer er samen naar oplossingen voor dergelijke problemen gezocht wordt (leerkrachten onderling dan) zou men al een grote sprong voorwaarts maken! |