actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 10:22
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Noodhamer trein dient niet om ruit in te slaan

BRUSSEL - Reizigers die hun oververhitte, defecte trein willen verluchten door een ruit stuk te slaan, riskeren een boete.
Stel: op een snikhete zomerdag breekt een bovenleiding op een van de drukste spoorassen van het land. Een trein komt daardoor tot stilstand in een open veld. Het koelingssysteem, dat open raampjes moet vervangen, laat het afweten. Elektrische deuren blijven gesloten. De temperatuur in de wagon loopt op.

‘Ik sla een ruit kapot met zo'n noodhamer', denkt een reiziger die nog bij de pinken is. ‘Op die manier komt er wat verse lucht de wagon binnen.'

Van zodra hij de hamer tegen de ruit zet, overtreedt die persoon de ‘algemeen geldende vervoersvoorwaarden' van de NMBS. Artikel drie, paragraaf vier luidt immers: het is verboden op enigerlei wijze de spoorvoertuigen te vernielen of te beschadigen. Maar goed, die ruit is nu kapot. Wie durft, kan via die nooduitgang misschien naar buiten om wat verse lucht binnen te krijgen. Als dat tenminste mag van de conducteur. Het is ook niet zonder risico. Iemand kan zich snijden aan de scherven. De reiziger die de hamer hanteerde, is aansprakelijk voor dat letsel. Bovendien riskeert die goedmenende reiziger een boete en zal hij de reparatie van de kapotte ruit uit eigen zak moeten betalen.

Groen!-kamerlid Stefaan Van Hecke kreeg de uitleg over de noodhamer van bevoegd minister Inge Vervotte (CD&V). Hij stelde die vraag naar aanleiding van incidenten op het spoor afgelopen zomer, toen een bovenleiding brak op een van de drukste spoorassen van het land. ‘Absurd', noemt Van Hecke de hele regelgeving.

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts verduidelijkt: ‘Hoe oncomfortabel warm het ook wordt in de trein, het is geen geldige reden voor een kapotte ruit. Die dienen om een nooduitgang te maken bij een ongeval of brand.'

DS 11/10/2011

Mijn mening: Ik vind dat de noodhamer in alle noodsituaties gebruikt mag worden. Niet enkel een ongeval of een brand zouden de reden daarvoor mogen zijn. Als het ondraaglijk warm wordt en je misschien zelf niet voldoende zuurstof krijgt, is dat ook zeker een noodsituatie. wel zou er dan misbruik van kunnen worden gemaakt. Men zou bij een lichte temperatuursstijging of op een hete zomerdag ook denken dat de ramen er aan mogen geloven. Voordat het raam bij oververhitting in de trein met de hamer wordt vernield, moet eerst de conducteur ter plaatse worden geroepen en die moet dan beslissen of het effectief een noodtoestand is.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.