|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vlaams onderwijs vervrouwelijkt
Vlaams onderwijs vervrouwelijkt
Het onderwijs in Vlaanderen vervrouwelijkt. Zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs daalt het aantal mannelijke onderwijzers. En ook in de onderwijzersopleidingen zitten steeds minder mannen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a) heeft opgevraagd bij Vlaams onderwijsminister en partijgenoot Pascal Smet. Uit de cijfers van Smet blijkt duidelijk dat het aantal mannelijke onderwijzers blijft dalen. "In 2002 was 19,6 procent van de onderwijzers in het basisonderwijs man. In 2009 is dit aantal gezakt naar 15 procent", aldus Deckx. In het secundair onderwijs is er een gelijkaardige evolutie. Daar waren de mannelijke leerkrachten in 2002 nog goed voor 43 procent. In 2009 is dat nog slechts 39,6 procent. Lager onderwijs Bovendien lijkt de trend zich niet meteen te keren. Zo daalt ook het aantal mannen in de opleiding voor een professionele bachelor die uitzicht geeft op lesgeven in het basisonderwijs. In 2002 was 3,6 procent van de studenten die kozen voor de opleiding tot kleuteronderwijzer man. In 2010 was dit nog slechts 2,6 procent. Voor de opleiding tot lager onderwijzer daalde dit percentage van 19 naar 17,5 procent. Leerkrachtentekort Volgens Vlaams parlementslid Deckx zullen meer mannen voor een baan in het onderwijs moeten gaan kiezen om het leerkrachtentekort binnen de perken te houden. De huidige scheeftrekking is volgens Deckx geen goede zaak voor het onderwijs. "In het loopbaandebat voor leerkrachten dat minister Smet op dit ogenblik met de koepels en de vakbonden voert, zal er dan ook een antwoord moeten gevonden worden op de vraag hoe we meer mannen voor het onderwijs kunnen doen kiezen", aldus Deckx. (belga/sg) www.hln.be Eigen mening : ik denk dat dit een fenomeen is dat zich door de jaren heen ontwikkelde. Het woord kleuterleidster is meer bekend bij de mensen dan kleuterleider. Eigenlijk is het niet z'n goede zaak dat er minder en minder mannen voor het onderwijs kiezen omdat er toch een mengvorm moet zijn van mannen en vrouwen in het onderwijs. Ik denk dat dat voor de jongeren toch wel belangrijk is. Misschien dat jongens zich soms toch beter voelen bij een mannelijke leerkracht. Nu ik persoonlijk, zou het niet zo leuk vinden moest ik alleen maar vrouwelijke leerkrachten hebben. Maar het is nu al jaren zo dat de vrouwen meer vertegenwoordigd zijn. Ik vind het dan ook zeer goed wanneer ze toch een plan gaan proberen uit te werken om meer mannen voor het onderwijs te laten kiezen. |