actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th October 2011, 00:06
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User

Graaicultuur bij politie Hasselt blijft onbestraft

Twee jaar na de eerste klachten over de graaicultuur binnen het Hasseltse politiekorps is nog niemand van de verantwoordelijken gestraft. De vier klokkenluiders zijn dat wél: ze staan volgende week voor de rechter.
Het Canvasprogramma Panorama schetste een ontluisterend beeld van de corruptie binnen de Hasseltse politie. Vier mensen die jarenlang aan het hoofd stonden van de administratie binnen de politiezone, vertelden voor het eerst zelf waarom ze in 2009 besloten de graaicultuur aan de kaak te stellen.

Ze vertelden ook over de vernederingen en pesterijen die ze daarna te verduren kregen. Vooral hoofdcommissaris Michel Beckers, die tussen 1999 en 2010 korpschef was, werd door de vier op de korrel genomen.

Beckers zou zichzelf jarenlang overuren en weekendvergoedingen hebben uitbetaald, terwijl dat niet mocht. Hij kocht persoonlijke spullen en burgerkledij op kosten van de politiezone. 'Hij wilde zelfs een tweetaligheidsvergoeding, terwijl Hasselt niet echt tweetalig gebied is', aldus Vera Vranken, ex-hoofd van de administratie. 'En in zijn kielzog graaiden andere agenten mee. Aangezien hij het zelf deed, kon hij het moeilijk aan anderen verbieden.'

De vier stapten uiteindelijk naar het Comité P toen een commissaris na een verkeersongeval zijn privévoertuig door de verzekeraar als politievoertuig liet vergoeden. Beckers reageerde woedend: hij had de frauderende commissaris geholpen. 'Hij bedreigde me en schold me uit voor hoer en kleinzerige trut. Hij wou me uit het raam gooien.'

De vier werden daarna gepest, met als triest hoogtepunt de dag dat Vrancken haar bureau ondergeplast terugvond.

De politiezone heeft sinds enkele weken een nieuwe zonechef. Beckers en zijn medestanders werden nooit gestraft. Het Hasseltse parket trad niet op en klasseerde onder meer de klacht over verzekeringsfraude. Het Comité P sprak zich nooit uit over de klachten, volgens de reportagemakers van Panorama omdat het Hasseltse parket hen tegenwerkte. Pestklachten bleven zonder gevolg.

'We konden Beckers niet afzetten omdat er geen strafrechterlijke inbreuken bewezen zijn', zegt de Hasseltse burgemeester, Hilde Claes (SP.A). 'We hebben wel beslist zijn mandaat niet te verlengen. Er woedde een machtsstrijd en dat hinderde de werking van de zone. Beckers heeft wél enkele onterechte onkosten moeten terugbetalen, zowat 6.000 euro. Dat is geen bewijs van schuld. Het was een overgangsperiode waarin de regels soms onduidelijk waren.'

Opmerkelijk: twee van de vier klokkenluiders worden wel vervolgd. In een brief aan het Comité P klaagden ze aan dat Beckers een examen had vervalst om zijn secretaresse te benoemen. Ze staken het bewuste examen mee in de envelop. Ze moeten zich volgende week verantwoorden voor diefstal en heling... van het examenblad.

Geen van de klokkenluiders werkt nog in de politiezone. 'Maar als ze vrijgesproken worden, zijn ze weer welkom', aldus Claes.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111006_219

Mijn mening:
Ik heb juist de reportage gezien op panorama, ik vond het erg choquerend wat ik allemaal te zien kreeg. Fraude, pesterijen, dreigingen, ... het kwam allemaal aan bod. Ik ben ervan overtuigd dat er in bijna alle corpsen (zelf op justitie) soms gesjoemeld wordt, maar dit gaat er gewoon over. Men begint mensen te pesten en te bedreigen, terwijl ze gewoon de wet toepassen.
Voor mij is één van de grootste schuldige in deze zaak de burgemeester Hilde Claes, uit de reportage is gebleken dat ze alle kansen heeft gehad om deze praktijken stop te zetten en om eerlijke gesprekken te voeren met ‘de klokkenluiders’. Ik hoop dat de personen die meededen aan deze graaicultuur streng worden gestraft.

Laatst aangepast door Eveline.Leysen : 7th October 2011 om 00:20.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:15.