#1
|
||||
|
||||
‘Techniek verdringt Latijn'
‘Techniek verdringt Latijn'
LEUVEN - De nakende hervorming van het secundair onderwijs, met meer aandacht voor techniek, zal ten koste gaan van Latijn. Dat stelt het onderwijstijdschrift Impuls, dat de hervorming in een lessenrooster goot. Het Vlaamse secundair onderwijs heet een ‘sorteermachine' te zijn. Het vergroot de sociale ongelijkheid in plaats van ze te verkleinen. En onze tieners moeten op te jonge leeftijd een keuze maken. De hervorming van het secundair onderwijs wil dat veranderen. Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) heeft de hervorming in september aangekondigd. In 2014 moet er een decreet zijn. De schotten tussen ASO, TSO, BSO en KSO verdwijnen. In de plaats komen zes belangstellingsgebieden, zoals ‘samenleving', ‘handel en economie', ‘techniek en wetenschappen' en ‘talen en cultuur'. Daarbinnen kun je kiezen voor een meer abstracte of meer toegepaste behandeling. Wat dat concreet gaat betekenen, blijft onduidelijk. De redactie van het onderwijstijdschrift Impuls doet daarom in zijn jongste nummer zelf een poging tot uitwerking. ‘De mensen in het onderwijs zitten met veel vragen over wat er op hen afkomt', zegt hoofdredacteur Willy Brion. ‘Als de politiek het niet zegt, doen wij het maar.' Ze hebben de uitgangspunten van de hervormingsnota consequent doorgetrokken en zo komen ze tot een lessenrooster voor de eerste graad, de eerste twee jaar middelbaar. Sommige vaststellingen zullen deining veroorzaken. Latijn, ooit negen uur in het eerste jaar en nu een optie van vier uur, wordt teruggebracht tot twee uren klassieke cultuur. Techniek krijgt drie uur, ingedeeld in drie vakgebieden. ‘Techniek moet een volwaardig deel van de basisopleiding worden, niet iets wat je doet als je voor iets anders niet geslaagd bent', zegt Peter Op 't Eynde, redactielid en directeur van Regina Caeli in Dilbeek. De Latijn-lobby zal het niet leuk vinden, beseffen ze bij Impuls. Maar de opwaardering van techniek is noodzakelijk. De arbeidsmarkt schreeuwt om technisch geschoolde mensen en ingenieurs. In het secundair geniet techniek echter geen goede bijklank. Sterke leerlingen komen vandaag niet in een sterke TSO-richting terecht vanwege het geringe prestige. Vandaag staat Latijn gelijk met sterk. Dat is hardnekkig in Vlaanderen, stelt Impuls vast. ‘Sterk' moet na de hervorming leiden tot techniek en wetenschap. Zal de geplande hervorming iets veranderen aan die reputatie? ‘De vrees blijft dat de ouders zullen kiezen voor de richtingen die abstract denken vooropstellen', zeggen ze bij Impuls. Dan heb je de oude voorkeur voor ASO all over again, in een nieuw kleedje. De hervorming zal nog andere gevolgen hebben. Nu heb je ASO-scholen, TSO-scholen enzovoort. Dat kan niet overeind blijven. Een school zou zich op één belangstellingsgebied moeten toeleggen en zowel de abstracte als de toegepaste aanpak daarvan aanbieden. Minister Pascal Smet vindt het te voorbarig om op de denkoefening van Impuls te reageren. Pas begin volgend jaar zullen er concrete plannen van hoe de hervorming er gaat uitzien, op tafel liggen. De eerste nota is al verfijnd, laat zijn woordvoerder weten. DS, 24-06-2011 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |