|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Europees compromis over wegenvignet en heffing vrachtverkeer
Europees compromis over wegenvignet en heffing vrachtverkeer
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten hebben maandagavond laat een compromis bereikt over een eurovignet en over spelregels voor het aanrekenen van variabele tol aan het vrachtverkeer. Het compromis opent de weg naar maatregelen die grotere vervuilers meer laten betalen voor het gebruik van de wegen. Voortaan kunnen ook externe kosten als luchtvervuiling en lawaaihinder worden aangerekend. Bovendien mogen de lidstaten infrastructuurheffingen veel meer laten variëren, tot 175 procent ten opzichte van het gemiddelde tarief gedurende vijf piekuren. Dat moet de transportbedrijven dwingen hun vrachtwagens vaker in de daluren de baan op te sturen. Voorts kwam ook een akkoord uit de bus dat bedrijven moet aansporen hun vloot tijdig te vernieuwen. De minst vervuilende vrachtwagens worden de eerste jaren vrijgesteld van de heffing voor luchtvervuiling, terwijl trucks in bergachtige gebieden extra moeten betalen. Belangrijkste struikelblok bleek de bestemming van de opbrengsten uit de heffingen. Een verplichting om ze te investeren in een duurzamer transportsysteem kwam er niet, maar de lidstaten moeten zich daar wel toe engageren. Minstens 15 procent zou gebruikt moeten worden voor het trans-Europese netwerk voor transport. De lidstaten moeten ook in detail uitleggen hoeveel ze ophaalden en welke maatregelen ze namen om de doelstelling te bereiken. Hoofdonderhandelaar Saïd El Khadraoui (sp.a) spreekt van een belangrijke doorbraak naar een duurzamer transportsysteem. "Wanneer de Belgische overheid zijn systeem van kilometerheffing zal introduceren in 2013, zal ook zij ten volle gebruik kunnen maken van de nieuwe bepalingen", besluit hij. Blog DS, 24-05-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |