|
||||
|
||||
Joesjtsjenko ontslaat regering
KIEV - De Oekraïense president Viktor Joesjtsjenko ontslaat de regering van Julia Timosjenko om een ernstige crisis in zijn zeven maanden oude regeringscoalitie te bezweren. Ook in zijn team van adviseurs voert hij grondige wijzigingen door.
Joesjtsjenko heeft inmiddels Joeri Echanoerov, momenteel gouverneur van de oostelijke regio Dnipropetrovsk, aangesteld tot premier ad interim. De leider van de Oranje revolutie, die sinds januari 2005 aan de macht is in Oekraïne, kampt de afgelopen dagen met een ernstige politieke crisis in zijn land door het stijgend aantal beschuldigingen van corruptie binnen zijn regeringsploeg. Rondom het adviseursteam van de president hangt een zweem van corruptie. Vooral Petro Porosjenko, hoofd van de machtige Veiligheids- en defensieraad, wordt van ambtsmisbruik beticht. Porosjenko, die ontkende, diende zijn ontslag in, naar zijn zeggen om het onderzoek naar de beschuldigingen niet in de weg te zitten. Eerder donderdag nam Mikola Tomenko ontslag als vice-premier voor humanitaire zaken. ,,Ik realiseerde mij dat sommige mensen stelen en anderen ontslag nemen. Ik wil geen gemeenschappelijke verantwoordelijkheid dragen voor mensen die een corrupt systeem hebben geschapen'', zei hij op een persconferentie. Met zijn stap volgde hij Joesjtsjenko’s stafchef Oleksandr Zintsjenko, die afgelopen zaterdag ontslag nam en hooggeplaatste functionarissen, onder wie Porosjenko, van corruptie beschuldigde. De beschuldigingen waren bijzonder pijnlijk voor Joesjtsjenko, juist omdat hij vorig jaar aan de macht kwam op de belofte een einde te zullen maken aan de corruptie onder zijn voorganger Leonid Koetsjma. Zintsjenko en Tomenko vervulden een belangrijke rol bij het organiseren van de protesten, die bekend werden als de Oranje Revolutie. Porosjenko, een rijke zakenman, verleende de demonstranten publiciteit via zijn televisiestation Kanaal 5. 08/09/2005 - ap - rab
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |