actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st May 2011, 13:33
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User

Nooit eerder zoveel huidkanker

Nooit eerder zoveel huidkanker
- Demorgen.be
- 21/05/2011

De voorbije tien jaar is het risico op huidkanker jaarlijks met 5 procent gestegen. In absolute aantallen nam het aantal gevaarlijke huidkankers toe met meer dan 70 procent. De populariteit van bruinvakanties eist haar tol, maar ook wie slechts af en toe onbeschermd in de felle zon zit, loopt een risico.

Tussen 1999 en 2008 nam het risico op huidkanker in ons land bij mannen elk jaar toe met 5 procent, bij vrouwen met 4,6 procent. "De kans neemt toe met de leeftijd. Het is dus logisch dat we bij een verouderende bevolking meer tumoren vinden", zegt Liesbet Van Eycken, directeur van het Kankerregister. Momenteel is de kans om een vorm van huidkanker te ontwikkelen gemiddeld één op de tien. Ter vergelijking: bij borstkanker is dat voor vrouwen één op de negen.

In 2008 kregen 5.425 mannen en 4.571 vrouwen in Vlaanderen een of andere vorm van huidkanker. In 10 procent van de gevallen gaat het om een agressieve vorm waarbij er kwaadaardige tumoren ontstaan in de pigmentcellen, de zogenaamde melanomen. De afgelopen tien jaar steeg het aantal mannelijke patiënten met een gevaarlijke vorm van huidkanker met 73 procent tot 425 gevallen in 2008. Bij vrouwen nam het aantal met 77 procent toe, in 2008 werd bij 679 vrouwen een melanoom aangetroffen.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...uidkanker.dhtml

Mijn mening:
Ik vind dit verontrustend nieuws. Gemiddeld 1 op 10 kans om huidkanker te ontwikkelen! Hier verschoot ik het meest van, want dat betekent dat veel mensen die ik ken (of ikzelf) hierdoor getroffen kunnen worden.
En hier hoort het alom bekende gezegde bij; beter voorkomen dan genezen. We gaan tegenwoordig meer op reis naar zonnige oorden en onze huidtypes zijn daar niet tegen bestemd. Smeren is de beste verdediging denk ik dan. De schrik voor huidkanker zit er bij mij sowieso in, want ik ben een licht type en verbrand makkelijk. Ik zal alvast genoeg smeren als ik ga zonnen.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.