|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Proces tegen zoekmachine China wegens censuur
De Chinese zoekmachine Baidu is in de Verenigde Staten gedagvaard omdat het meewerkt aan censuur. De zoeksite meldt geen resultaten van pro-democratische acties, zoals de neergeslagen betoging op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.
Volgens acht democratie-activisten in New York schendt het Chinese bedrijf daardoor de Amerikaanse grondwet. De censuur beperkt namelijk ook zoekopdrachten die in de Verenigde Staten worden ingetikt, stelden ze gisteren. "Dit private bedrijf werkt als de rechterhand van een buitenlandse staat om de politieke vrijheid te onderdrukken'', zei Stephen Preziosi, advocaat van de activisten. De acht New Yorkers eisen 16 miljoen dollar (10 miljoen euro) aan schadevergoedingen. Ze eisen niet dat het bedrijf het beleid aanpast. "Zo'n eis zou zinloos zijn'', denkt de advocaat. (anp/tma) bron: De Morgen online - 19 mei 2011 (http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...s-censuur.dhtml) toelichting: Ik wist wel dat in China nog veel media gecensureerd werd, maar dat dit ook in het buitenland niet zichtbaar was had ik nog nooit gehoord. Ik vind het helemaal niet kunnen dat de politieke vrijheid in China zo onderdrukt wordt. China is de laatste jaren op sociaal - economisch vlak heel sterk gegroeid, dan zou je toch ook verwachten dat dit machtsmisbruik ophoudt? |