#1
|
||||
|
||||
Aardschok in medialand
Aardschok in medialand
Door de verkoop van VT4 en Vijftv davert het Vlaamse medialandschap op zijn grondvesten. Wat zijn de belangrijkste verschuivingen die zich nu al aankondigen? Binnen het Vlaamse medialandschap ontstaan twee grote commerciële clusters. Tegenover de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), De Persgroep en Roularta komt nu De Vijver met zijn twee partners Corelio en Sanoma te staan. VMMa herbergt de zenders VTM, 2BE, Vitaya, JimTv en VTMKzoom en nog enkele digitale zenders. De Vijver stelt daar een sterke, tweede cluster tegenover met VT4 en Vijftv Die situatie drijft de concurrentiestrijd op. In het beste geval kan zo'n sterke tweede speler ook meer geld van adverteerders naar de televisiemarkt zuigen. Hét codewoord in deze overname is crossmediaal. De Vijver verzamelt belangrijke spelers in elke mediadiscipline die er is: magazines via Sanoma, kranten via Corelio, productiehuizen en nu dus ook de televisiezenders VT4 en Vijftv. Een samenwerking tussen Flair, Libelle of Goedele en de vrouwenzender Vijftv, bijvoorbeeld, doet beide partijen goed. Als iedereen elkaar steunt, zonder daarbij de redactionele onafhankelijkheid op het spel te zetten, duwen de partners zichzelf en elkaar vooruit. De hamvraag blijft hoe Wouter Vandenhaute tegelijk de ceo van De Vijver kan zijn én zijn productiehuis Woestijnvis zal kunnen blijven inzetten voor de openbare omroep. VRT toonde zich gisteren een gekwetste, bedrogen minnaar, die eerst moet nadenken vooraleer er duidelijkheid kan komen over een gezamenlijke toekomst. Het is voor alle partijen een goede zaak dat de situatie nog kan bekoelen tot midden 2012. Pas dan vervalt het exclusiviteitscontract helemaal. De uitzendrechten van het Belgische voetbal liggen op tafel. VT4 stak zijn interesse nooit onder stoelen of banken. Wouter Vandenhaute, sportliefhebber in hart en nieren, liet gisteren daarover optekenen dat het wel eens zou kunnen dat hij zich de komende weken met het voetbaldossier gaat bezighouden. Zijn productiehuis, Woestijnvis, produceert nu al de voetbaluitzendingen voor Belgacom. Bovendien onderhoudt hij goede relaties in het voetbalwereldje. VT4 en Vijftv is geen eindpunt voor De Vijver. De drie toplui bevestigden gisteren dat ze ook op andere vlakken willen samenwerken. Radio was daarbij het opmerkelijkste ballonnetje dat opgelaten werd. Corelio bezit al de helft van Radio Nostalgie en van SBS is bekend dat het al een tijdje met radioplannen rondloopt. De hele dag was gisteren geen valse noot te horen over de overname. Van politici tot adverteerders, iedereen leek gisteren mee te gaan in de overwinningsroes van Wouter Vandenhaute. Die zet met deze overname duidelijk de stap van mediaproducent naar media-ondernemer. Na Christian Van Thillo heeft Vlaanderen daarmee een tweede grote mediatycoon in de gelederen. Iedereen wordt hier beter van, was het motto onder de mediaspelers en -specialisten. DS, 21-04-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |