actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th March 2011, 21:41
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Laat paswoorden opnemen in testament als digitale erfenis

Laat paswoorden opnemen in testament als digitale erfenis

Het klinkt wat luguber en en mens zou er in deze snel evoluerende internetwereld niet meteen aan denken, maar ook je digitale nalatenschap is dezer dagen heel belangrijk. Zo kan je er maar beter voor zorgen dat je paswoorden opgenomen zijn in je testament, of op een andere manier beschikbaar zijn voor je nakomelingen. Dat kan hen volgens expert veel miserie besparen bij overlijden van een familielid.

Bankrekeningen, fotobestanden, maar ook onlinemuziekbestanden (bv. op ITunes) kunnen een fortuin waard zijn, maar zijn vaak beveiligd met paswoorden. Experts vrezen dat de wildgroei van internetdiensten die met paswoorden werken heel wat rouwende familieleden zal afsluiten van de accounts van de overledene en dus van een stuk van de erfenis.

Digitale voetafdruk
Uit een grootschalig Brits onderzoek blijkt dat liefst tachtig procent van de ondervraagden paswoorden gebruikt voor cruciale informatie en bestanden, niet alleen op zijn of haar computers maar ook op smartphones. Slechts negen procent heeft eraan gedacht hoe ze die zullen doorgeven bij overlijden. Onderzoeker Rob Cope zegt dat we beter op tijd nadenken over onze digitale voetafdruk. "We bewaren steeds meer belangrijke zaken online. Daarom zouden we die paswoorden best doorgeven aan onze nakomelingen. We willen met dit onderzoek het publiek sensibiliseren voor het probleem."

Waardevol
Acht op tien ondervraagden noemen hun financiële bezittingen die digitaal toegankelijk zijn, zeer waardevol. Bijna evenveel dichten hun digitale fotobestanden een grote sentimentele waarde toe. Toch heeft slechts een kleine minderheid eraan gedacht om die paswoorden door te geven aan hun erfgenamen, bijvoorbeeld in hun testament. (kh)

Bron: De Morgen, 30/03/11, 19u29, http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...e-erfenis.dhtml

Mening: Het is inderdaad nogal gek om over na te denken, maar zoals het artikel zegt is alle informatie die wij op onze computers opslaan wel enorm belangrijk. Ik moet toegeven dat ik zelf al nerveus wordt als het internet thuis een hele week niet werkt of als mijn laptop dreigt te crashen. We hebben zelf de invloed niet door die alle informatica op ons heeft.
Het gaat misschien wel een beetje te ver als paswoorden opgenomen moeten worden in testamenten. Is het vertrouwen dan zo klein dat je zelfs aan je gezinsleden of beste vrienden je paswoord niet kan toevertrouwen? Ik begrijp dat je liever niet wil dat je kleine zus al je bestanden doorzoekt, maar moet een wachtwoord zo geheim zijn dat echt niemand ervan weet? Dat lijkt me toch overdreven...
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.