|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Gemiddelde gsm-factuur kan helft lager
De gemiddelde Belgische gsm-gebruiker zou de helft kunnen besparen op zijn maandelijkse factuur door over te stappen naar een andere operator of door een andere tariefformule te kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die 1.912 van haar abonnees en een steekproef van 854 Belgen ondervroeg.
De gemiddelde maandelijkse factuur bedraagt 25,60 euro. Met een tariefformule aangepast aan het belgedrag, kan dat 13 euro minder zijn, zo berekende Test-Aankoop. De organisatie eist dat er dringend werk wordt gemaakt van transparantie in de tariefformules en pleit voor een gestandaardiseerde informatiefiche, die het mogelijk maakt te vergelijken. De Belg beperkt zich voornamelijk tot de grootste spelers Base, Mobistar en Proximus. Slechts 12 procent kiest voor een alternatieve operator, zo blijkt. Bovendien blijft de consument trouw aan zijn operator. "Wat alvast niet meteen aanzet tot switchen, is dat klanten bij het veranderen van operator vaak een contract voor 18 of zelfs 24 maanden onder hun neus krijgen geschoven", zegt de consumentenorganisatie. De looptijd van contracten ziet ze liever beperkt worden tot 12 maanden. Test-Aankoop stelde ook vast dat klanten van kleinere operatoren meer tevreden zijn dan klanten bij Mobistar en Proximus. Die laatste twee hebben het grootste aantal ontevreden klanten, respectievelijk 12 pct en 9 pct. Base en de alternatieve operatoren kunnen hun klanten het best tevreden houden. Het afgelopen jaar had 17 pct een klacht over zijn operator, meestal over onnauwkeurige of onjuiste facturen en netwerkproblemen. Ook problemen met een promotie blijken vrij vaak voor te komen. Bron: De Standaard -------------------------------------------------------------------------- Eigen mening: Ik denk dat de oorzaak hier ligt in enerzijds het vertrouwen van de consument en anderzijds de transparantie van de markt. Deze twee gaan hand in hand samen. Een betere transparantie van de markt zal leiden tot meer consumentenvertrouwen. Vaak worden consumenten eerst verleid met een betere aanbieding, om dan met kosten geconfronteerd te worden door over te stappen. Anderzijds ligt de consument er ook niet wakker van om te veranderen. Het wordt vaak met een domiciliëring betaald, zodat ze amper weten hoeveel ze ervoor betalen. Dit wordt niet nauwlettend in de gaten gehouden. Als de consumenten de reflex hebben om elk jaar hun factuur te beoordelen en naar alternatieven op zoek te gaan, zou er veel meer veranderd worden. Het ligt niet aan trouwheid, maar aan interesse tonen. |