|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Angst voor advocaten in het onderwijs
Delibereren of procederen?
"We brengen onze advocaat mee!" Bij veel directeurs en leraren loopt er een koude rilling over hun rug als ze die zin horen. Meer en meer leerlingen en ouders roepen de hulp in van een advocaat om een beslissing van de school te betwisten via een proces voor de rechtbank. Of ze dreigen ermee dat te doen. Sommige scholen keren al snel op hun stappen terug, andere vechten een loopgravenoorlog uit. Staat binnenkort achter elke leerling een advocaat? Ontgoochelde directeur: "Ouders halen ons werk onderuit" Sinds dit schooljaar hebben we erg veel problemen met een leerling van het vijfde jaar. Ze is veel onwettig afwezig, respecteert gemaakte afspraken niet, dient taken niet in … De klastitularis, de leraren, de medewerkers van het leerlingensecretariaat hebben zich enorm ingespannen om haar schoolloopbaan toch op het juiste spoor te houden. Ze kreeg een aangepast lessenrooster, ze mocht haar opdrachten thuis verder afwerken ... Toch kreeg de klassenraad onvoldoende materiaal bij elkaar om haar te evalueren. Toen de school nieuwe afspraken wou maken, zodat ze toch de lessen zou volgen, bleek dat ze op geen enkele manier wou samenwerken. Toen is de school gestart met een tuchtprocedure. Ik heb de leerling - op unaniem advies van de klassenraad - geschorst. De ouders hebben met behulp van hun advocaat meteen bezwaar ingediend én gedreigd met een procedure voor een burgerlijke rechtbank. De interne beroepscommissie besloot dat het dossier op pedagogisch vlak wel duidelijk en correct was, maar dat het op juridisch vlak niet sterk genoeg zou zijn om een proces te winnen. De commissie meende bovendien dat een proces de school te veel schade zou toebrengen. Daarom maakte ze de schorsing ongedaan. Ik kreeg de opdracht om met de leerling en de ouders afspraken te maken over de aanpak tijdens het tweede trimester. Ik ben voorstander van juridische procedures om fouten en misbruiken in het onderwijs te voorkomen. Tenslotte vergissen we ons ook wel eens. Maar dat het 'dreigement' met een proces voldoende is om al het geleverde werk van mijn team onderuit te halen, vind ik nefast. We zouden juridisch toch niet in de problemen mogen komen, als we pedagogisch correct gehandeld hebben?" Bron; Klasse MENING: Ik vind het erg dat leerkrachten zo machteloos staan wanneer ze leerlingen willen schorsen of delibereren. Vaak komt dan het dreigement van ouders dat ze naar de rechtbank stappen. Ik geloof zeker dat er op school ook af en toe ongegronde en subjectieve beslissingen worden genomen. Vaak is het ook zo dat leerlingen terecht worden geschorst en dat de ouders een proces aanspannen tegen de leerkrachten. Ik las een tijdje geleden in het tijdschrift Klasse dat ouders zelfs de nota's die een leerling had gekregen uit de agenda hadden gescheurd met als gevolg dat de leerkracht geen bewijsmateriaal meer had van het ongepast gedrag van de leerling. Is het nu al zo ver gekomen dat leerkrachten al de nota's een koppie moeten maken? Ik hoop dat ik later niet met dergelijke praktijken te maken krijg. Ik zal zeker en vast de procedures nauwgezet opvolgen. |