![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Spoorbazen houden vast aan plan om piekuurteinen te schrappen
De Kamercommissie Infrastructuur heeft vandaag de Belgische spoortop aan de tand gevoeld over het stiptheidsprobleem. De spoorbazen zoeken een oplossing op de Noord-Zuidas in Brussel, door bijvoorbeeld piekuurtreinen te schrappen.
Infrabel-topman Luc Lallemand sloeg mea culpa over de stiptheidsproblemen bij de NMBS die het gevolg zijn van problemen bij zijn bedrijf. 'Ik neem het als persoonlijk engagement om absoluut beter te doen in 2011', onderstreepte hij. 'Er heerst binnen Infrabel een grote tristesse over het verliezen van onze fierheid om kwaliteit te kunnen aanbieden.' Naast Lallemand lieten ook Jannie Haek (NMBS-Holding) en Marc Descheemaecker (NMBS) hun licht schijnen over de cijfers. Met ruim 3,59 miljoen minuten vertraging en slechts 85,7 procent van de treinen min of meer op tijd (in de avondspits zelfs maar 79,3%), zat de stiptheid in 2010 op een 'historisch dieptepunt', erkenden ze. Vijf jaar eerder kwam 91,9 procent op tijd. Ook het aantal afgeschafte treinen verdrievoudigde in dezelfde periode, van 8.426 in 2005 tot 25.192 in 2010. Noord-Zuidas Lallemand liet optekenen dat er tientallen maatregelen op stapel staan, waaronder de vernieuwing van de Brusselse bovenleidingen, 24/7 wachtdiensten voor incidenten en nieuwe overwegen voor het hele net. Maar voor de Brusselse Noord-Zuidas is er geen hapklare oplossing. Die verbinding is verzadigd, wat voor veel vertragingen zorgt. Topman van de NMBS-Holding Jannie Haek blijft voorstander van het schrappen van 'zes of zeven echt moeilijke treinen' op het beruchte traject tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Het moet wel gaan om treinen die kunnen verdwijnen 'zonder grote gevolgen voor de reizigers', stelde Haek. De denkpiste om enkele piektreinen te schrappen, deed enkele weken geleden al heel wat stof opwaaien. Haek wees erop dat in het verleden gelijkaardige ingrepen al 'veel soelaas hebben gebracht.' Zijn collega's bij de NMBS en Infrabel traden hem daarin bij. 'Als we niets mogen doen dat iemand ook maar een beetje stoort, dan mogen we nog zo creatief zijn, dan zal de stiptheid niet verbeteren', aldus Infrabel-chef Luc Lallemand. NMBS-topman Marc Descheemaecker benadrukte dan weer dat er nog geen formele beslissingen genomen zijn. Dat zal gebeuren in 'de komende dagen en weken.' Oude treinen Naast de Brusselse verzadiging wees de spoortop als oorzaken naar de stijging van de reizigersaantallen met 50% op tien jaar, het verouderd rollend materieel en de nasleep van de treinramp in Buizingen. Voor Haek moet er alleszins 'meer aandacht gaan naar betrouwbaar rollend materieel' en het onderhoud ervan. Die bevoegdheid ligt bij de NMBS. Voor het informeren van de reizigers bij vertragingen vraagt Haek dan weer 'meer samenwerking tussen de twee operationele bedrijven' Infrabel en de NMBS. Volgens hem zijn de processen van informatieverstrekking 'wel erg complex' geworden tegenwoordig. Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110315_144 Mijn mening: Ik vind het geen goed idee om piekuurtreinen te schrappen. Ik zie treinreizigers nu al in het spitsuur als sardientjes in een wagon zitten, dit is geen goede reclame voor de spoorwegen. Er zouden bovendien pas in 2013 stiptere treinen zijn (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101022_116). De meeste mensen willen vooral comfort en kwaliteit, als ze kiezen tussen de auto en de trein is de keuze snel gemaakt. Het zou net goed zijn moesten meerdere mensen het openbaar vervoer nemen en de auto thuis laten, dit is in ieder geval beter voor het milieu. |