![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#3
|
|||
|
|||
Ook ik denk dat de flexibilisering van het hoger onderwijs de hoofdoorzaak is. Door de invoering van deze flexibilisering kunnen veel meer jongeren dan vroeger een diploma hoger onderwijs halen. De flexibilisering is dus een enorme vooruitgang. Maar alles heeft voor- en nadelen en dus ook de flexibilisering van het hoger onderwijs.
De mentaliteit van studenten speelt volgens mij ook een grote rol. Ik ken verschillende studenten die, als gevolg van de mogelijkheid tot flexibilisering, al tijdens hun eerste jaar ervoor hebben gekozen om een jaar langer te studeren. Op die manier hebben ze meer tijd voor hun hobby's, is dan de redenering. Wat ik ook merk is dat studenten meer en meer kiezen voor hun droomopleiding en daarbij niet rekening houden met hun mogelijkheden. Vroeger moest men meteen een volledig jaar overdoen, zelfs als men maar van één vak gebuisd was. In zulk een systeem neem je sowieso minder risico's bij het maken van je studiekeuze. Door het leerkrediet in te voeren, heeft de overheid dit soort 'risicokeuzes' wat meer proberen te beperken. Maar ik vrees dat ze nog steeds teveel gemaakt worden. Ik vind het belangrijk dat jongeren hun dromen proberen na te streven, maar een studiekeuze maken waarvan je op voorhand al weet dat het niet haalbaar is, leidt achteraf alleen maar tot frustratie en ontgoocheling. Jongeren zouden inderdaad meer begeleid moeten worden naar het maken van een realistische studiekeuze die toch binnen hun interessegebied ligt. Toelatingsexamens vind ik geen goede optie, want vaak stemmen die niet overeen met de realiteit. |