![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Steeds meer overtredingen door buschauffeurs De Lijn
Artikel:
In 2010 kregen chauffeurs van de Lijn in totaal 1.020 boetes aangesmeerd wegens een snelheidsovertreding. Goed voor 66.116 euro. Verder waren er nog 262 boetes voor andere verkeersovertredingen, met een kostenplaatje van circa 31.000 euro. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld). In 2009 werden er 941 snelheidsovertredingen geregistreerd. Het aantal neemt al enkele jaren sterk toe. In 2004 werden er slechts 197 dergelijke verkeersboetes uitgeschreven en in 2007 669. Omgerekend naar het totaal aantal kilometers dat Lijn-bussen in Vlaanderen afleggen, betekent dit dat er vorig jaar één boete per 117.860 km in de bus viel. Tegen 2015 moest dit getal dalen naar één boete per 150.000 gereden kilometers. Dat staat in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en De Lijn, die eind vorig jaar werd afgesloten. In één geval op drie vroeg De Lijn van de chauffeur een tussenkomst in de boete. Er dienden vorig jaar ook 23 chauffeurs voor de rechter te verschijnen. Zeven chauffeurs verloren tijdelijk hun rijbewijs. Als een chauffeur voor een overtreding wordt veroordeeld, betaalt de Lijn de gerechtskosten. Voor de geldboete geldt een gelijkaardige regeling als de gewone verkeersboetes. Bron: Het Nieuwsblad 10/03/2011 http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20110310_085 Eigen mening: Ik vind dat de Lijn hier serieus in de fout gaat. Ze willen hun uiterste best doen om op schema te blijven, wat zeer begrijpelijk is. De mensen zelf willen natuurlijk ook niets anders. Maar het wordt echter hoog tijd dat er wat meer tijd besteedt wordt aan deze schema's. Voor een traject wordt namelijk steeds dezelfde tijd voorzien. Maar je kan een traject nooit binnen dezelfde tijd afleggen. Zo neem ik dikwijls op woensdagmiddag de bus naar Vorselaar. Men rekent hier zoals steeds een halfuur voor aan. Maar op woensdagmiddag zit Turnhout helemaal dicht, omdat alle leerlingen dan naar huis mogen. Ik loop dan telkens een twintigtal minuten vertraging op. De bussen proberen echter wel om zoveel mogelijk tijd goed te maken door wat harder te rijden. Daarom wordt het hoog tijd dat ze de schema's eens grondig aanpassen. Ik zeg niet dat je alles op de minuut kunt voorzien en er zijn altijd onvoorziene omstandigheden. Maar je kan met heel veel factoren rekening houden, waardoor het schema een stuk nauwkeuriger wordt. De buschauffeurs kunnen dan rustiger rijden en toch op tijd hun bestemming bereiken. |