#1
|
||||
|
||||
Eerste ecodock...
Een milieuvriendelijk einde voor schepen
Brand, explosies en grote olievlekken. Onder deze omstandigheden worden schepen gesloopt op de stranden van China, Bangladesh en India. Als het aan Doebren Mulder ligt, behoort deze ellende spoedig tot het verleden. Zijn Ecodock gaat als eerste ter wereld schepen milieuvriendelijk ontmantelen. Een zestal kinderen in regenjassen rent achter elkaar aan over het enorme grasveld; aan de andere kant van het terrein probeert een man zijn vlieger in bedwang te houden, maar hij is de wind niet altijd de baas; witte zeilboten schitteren aan de horizon: de Eemshaven in Delfzijl. Dit nu nog zo rustige plekje, een van de noordelijkste puntjes van Nederland, wordt de thuisbasis voor Ecodock. Het enorme grasveld moet binnen twee jaar zijn omgetoverd in een werf van bijna dertig hectare. Honderd nieuwe arbeidsplaatsen garandeert Ecodock. Bovendien komt er een opleidingscentrum waar mensen worden klaargestoomd om op de werf te werken. Mulder wil voornamelijk langdurig werklozen en mensen van een sociale werkplaats aannemen. Enige kennis is dan ook wel vereist. Als een schip in het dok uit elkaar wordt gehaald, komen tal van milieuvervuildende stoffen vrij. Zo zal Ecodock asbest en oude olie op een veilige manier moeten gaan verwijderen. Het staal kan voor 85 procent opnieuw worden gebruikt. ,,De rederijen die een vrachtschip bij ons laten slopen, krijgen een deel van de staalopbrengst”, verklaart Mulder. Mulder bekeek samen met twee partners of een ecodok eigenlijk wel rendabel te maken zou zijn. ,,We benaderden P & O-Nedlloyd, waar men al enige ervaring heeft met het ontmantelen van schepen, het recyclingbedrijf Steenhuis, die op een milieuvriendelijke wijze afval verwerkt, en Vlasman, gespecialiseerd in slooptechnieken. Deze bedrijven en nog vele anderen zullen ons helpen bij het ontmantelen van de schepen.” De ontmantelingswerf in de Eemshaven gaat 64 miljoen euro kosten. Mulder wil nog niet bekend maken wie de belangrijkste financier van het project wordt; wel zegt hij dat hij zelf mede-eigenaar zal zijn. De directeur voorziet fraaie winstmarges als Ecodock eenmaal operationeel is. Mulder heeft grootse plannen met zijn bedrijf. Zo wil Ecodock werven bouwen in Polen, de Verenigde Staten, IJsland, Spanje, Portugal, Japan en zelfs in China en India. ,,De kans is groot dat het gaat lukken. In Newcastle zijn we zelfs al in vergevorderde onderhandelingen. Naar alle waarschijnlijkheid komt deze werf eerder in gebruik dan die in de Eemshaven. Newcastle heeft namelijk al een droogdok en dat scheelt een behoorlijke investering en veel bouwtijd.” Het ecodok in Nederland zal maar een klein deel van de sloopmarkt dekken, benadrukt de directeur. ,,Wij verwachten hier een marktaandeel van 1 procent, wat betekent dat in de Eemshaven maar tien tot twaalf schepen per jaar gesloopt zullen worden.” Volgens Mulder was tankerontmanteling lange tijd niet ’sexy’ binnen de Europese Unie. ,,Zolang er geen ongelukken gebeuren, kijkt niemand ergens naar om. Pas toen de tanker Prestige zonk vlak voor de Spaanse kust, waarbij veel olie vrijkwam, besefte de EU dat er iets moest gebeuren. Nu wil de EU nog voor 2010 zelfs 1300 enkelwandige tankers vernietigen.” Van de 40000 vrachtschepen die de wereld rijk is, eindigen er zo’n 300 tot 500 via sloop op de stranden van China en Bangladesh. Volgens Mulder gebeurt dit nog steeds onder zeer milieuvervuilende omstandigheden: ,,In veel zeeën is de visstand sterk achteruit gegaan door de vervuiling van de schepen. De scheepvaart is de enige industrie die niet betaalt voor zijn afvalverwerking. Dat is een raar fenomeen. Wij zijn de eersten die hier aandacht aan besteden. Ecodock is een industrietak die nog door niemand was bedacht.” ’Rederijen zoeken al jaren naar een 'verantwoorde sloop-oplossing’ Mulder verwacht een grote markt voor het milieuvriendelijk slopen van schepen. Er zijn volgens hem wereldwijd 700 schepen van grote rederijen die zeker gesloopt moeten worden. Verder willen ook de VS en de EU, die samen 254 schepen bezitten, op milieuvriendelijk wijze hun schepen ontmantelen. Ook hoopt Ecodock 150 olieplatforms te gaan slopen. Het lijkt voordeliger om schepen in China te ontmantelen, maar Mulder bestrijdt dat: ,,Wij kunnen in 23 dagen een schip slopen, Chinezen doen er zes maanden over.” En de kosten ontlopen elkaar niet veel, stelt Mulder. ,,Het slopen kost bij ons 50 tot 100 euro per ton, afhankelijk van de grootte en de hoeveelheid chemicaliën die in het schip zitten. In China zullen die prijzen niet veel verschillen omdat allerlei tussenpersonen ook wat willen verdienen.” Bovendien heeft hij het tij mee, meent Mulder. Beursgenoteerde rederijen kunnen het zich niet meer permitteren om hun schepen te laten slopen onder milieuvervuilende omstandigheden. ,,Ze zoeken al jaren naar een andere oplossing.” Trouw, 15-08-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |