actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 24th February 2011, 14:04
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User

Rilatine tegen ADHD helpt niet om beter te studeren

BRUSSEL - Nogal wat jongeren met ADHD verkopen hun rilatine aan vrienden om beter te kunnen studeren. Dat is zinloos.
Onderzoek van het televisieprogramma Ook getest op mensen op Eén leert dat jongeren met ADHD hun rilatine al eens durven te verkopen aan vrienden die beter willen studeren.

Rilatine is een geneesmiddel tegen de aandachtsstoornis ADHD en is alleen op voorschrift van de dokter te verkrijgen. Het zou er ook voor zorgen dat kinderen zich beter kunnen concentreren.
Het dealen levert de jongeren met ADHD een fijne zakcent op, maar verder wint niemand er iets bij: de verkopers slikken te weinig medicatie en de kopers slikken een medicijn dat niet helpt. Het heeft geen enkel effect als studeerpil.
Na toestemming van de ethische commissie van de VUB kon het programma op Eén voor het eerst het effect van rilatine op gezonde mensen testen. Twintig studenten werden getest op reactiesnelheid en concentratievermogen.
De eerste groep kreeg rilatine, een andere groep kreeg een vervangmiddel zonder werking.
Op de concentratietest scoorden beide groepen even goed. De reactiesnelheid van de studenten die geen rilatine kregen was zelfs beter.
Fysiek werden geen verschillen vastgesteld. Alleen de lichaamstemperatuur van de studenten met rilatine ging een beetje omhoog.

Ook bijwerkingen

Voor de studenten die het tóch willen proberen, onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet': rilatine slikken kan op lange termijn wel degelijk schadelijk zijn. Het kan leiden tot slapeloosheid, eetstoornissen, verhoogde bloeddruk en verslaving. Als je stopt met slikken, stijgt je kans op depressiviteit en neiging tot zelfdoding.

De Standaard 24/02
Het leek me een interessant artikel afgaande van de kop, maar het blijkt gebaseerd op bevindingen in een televisieprogramma waar men maar twintig mensen heeft onderzocht. Het onderzoek is dus totaal niet relevant. Van 'De Standaard' had ik toch wat meer diepgang verwacht. Als ik een samenvatting van een televisieprogramma wil lezen, zal ik de 'Dag Allemaal' of dergelijke wel openslaan .
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:42.