|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"Geef passieve ouders van probleemleerlingen een boete".
"Geef passieve ouders van probleemleerlingen een boete"
Bron: Het Laatste Nieuws van 23/02/2011. Open Vld wil ouders van probleemleerlingen verplichten om voldoende betrokkenheid bij de school aan de dag te leggen. De school en de ouders van leerlingen die individuele begeleiding krijgen zouden daarbij duidelijk afspraken moeten vastleggen. Ouders riskeren een boete indien ze die afspraken niet naleven. Dat staat in een resolutievoorstel dat de Vlaamse parlementsleden Marino Keulen en Marleen Vanderpoorten indienen in het Vlaams Parlement. Het resolutievoorstel kadert in een reeks voorstellen om het aantal leerlingen dat de school verlaat zonder diploma te doen dalen. De ongekwalificeerde uitstroom in Vlaanderen blijft immers hoog: volgens het recentste cijfer, dat van 2007, gaat bijna 15% van de leerlingen weg van school weg zonder diploma op zak. Engagementsverklaring Omdat de betrokkenheid van ouders belangrijk is voor het succes van de schoolloopbaan, moeten ouders en school sinds dit schooljaar onderlinge afspraken, zoals het bijwonen van het oudercontact, vastleggen in een engagementsverklaring. Boete Die afspraken zijn voor bepaalde mensen te vrijblijvend, meent Open Vld. "Het leeuwendeel van de ouders is voldoende geïnteresseerd, maar er is een kleine kern die toch te groot is om links te laten liggen", zegt Keulen. Om die tot meer betrokkenheid aan te zetten, willen de liberalen een afdwingbaar engagement vragen. Wanneer school en CLB beslissen dat de leerling individuele begeleiding moet krijgen, zouden de ouders een nieuwe verklaring moeten ondertekenen. Als ze die nieuwe afspraken niet nakomen, riskeren ze een boete. Open Vld denkt aan eenzelfde sanctioneringssyteem voor hardnekkige spijbelaars. Om kleine kinderen zo snel mogelijk naar school te sturen, willen de liberalen dat leerlingen verplicht twee jaar naar de kleuterklas moeten voor ze zich in de lagere school kunnen inschrijven. Nu is die verplichting vastgelegd op één jaar. (belga/vsv) Reactie: Volgens mij wordt er teveel van uitgegaan dat ouders spijbelgedrag kunnen voorkomen. Natuurlijk zullen er hier en daar mensen zijn die zich weinig bezig houden met de schoolcarrière en de aanwezigheden van dochter- of zoonlief, maar ik vind dit geen reden om boetes te gaan opleggen wanneer een leerling uitblinkt in afwezig zijn. Ik denk dat ouders dikwijls met hun rug tegen de muur staan. Trouwens, hoe ga je als directie bewijzen dat ouders hun engagement niet naleven? Men kan zich ook eens de vraag stellen waarom men ouders niet ziet op het oudercontact. Hebben ze écht geen tijd (bijvoorbeeld mensen die werken in de horeca) of zijn ze gedemotiveerd? In deze gevallen zou ik overleggen met de directie of ik bij deze mensen even kon langs gaan. Ik denk dat we als leerkracht vooral ouders op een positieve manier moeten betrekken in de opvoeding en in het schoolgebeuren. Wanneer je mensen financieel gaat straffen, dan bereik je volgens mij niets, integendeel. Misschien zit de thuissituatie zo scheef dat de leerling zijn ouders gaat intimideren. Ouders hebben een grote verantwoordelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar aansprakelijk moeten gesteld worden voor wat hun kind doet/niet doet. Als het zo eenvoudig was, dan waren er nu bijna geen spijbelaars of probleemleerlingen. Ik vind dat een boete niets oplevert. Men zou zich beter de vraag stellen hoe het komt dat bepaalde jongeren probleemgedrag (blijven) stellen en hoe men dit kan ombuigen. Slechts wanneer men alle mogelijke oplossingen heeft aangereikt, kan men volgens mij overgaan tot sancties. Het beste zou zijn dat men dan de jongere zelf aanpakt (vooropgesteld natuurlijk dat de ouders het probleemgedrag niet aanmoedigen) want ook jongeren moeten leren verantwoordelijkheid dragen. |