|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jaartje overdoen zit in Belgische onderwijscultuur
Jaartje overdoen zit in Belgische onderwijscultuur
Zittenblijven op school is in zowat alle Europese landen wettelijk geregeld. Of een kind een jaartje moet overdoen, lijkt in de praktijk echter meer afhankelijk te zijn van onderwijscultuur dan van prestaties in de klas. In België maakt zittenblijven nog steeds deel uit van de onderwijscultuur. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie dat maandag is verschenen. Uit het onderzoek blijkt dat 16 procent van de Vlaamse en 22 procent van de Franstalige kinderen een jaartje moeten overdoen in de lagere school. Portugal en Nederland spannen de kroon met 22,4 procent zittenblijvers. In Griekenland is de kans op een extra jaartje dan weer heel klein (2,0 procent). Nog anders gaat het eraan toe in landen als Duitsland, Oostenrijk of Denemarken, waar een groot aantal kinderen wegens een gebrek aan maturiteit of ontwikkeling met een jaar vertraging het lager onderwijs aanvatten. In de meeste van die landen is het aantal zittenblijvers op de lagere school laag. Onderwijscultuur In de eerste cyclus van het middelbare onderwijs moet 24,2 procent van de Franstalige leerlingen zittenblijven. Op de Vlaamse scholen daalt het percentage tot 8,3 procent. Ook hier zijn de Europese verschillen inzake zittenblijven enorm: van bijna 32 procent in Spanje tot amper één op de tweehonderd leerlingen in Finland. België wordt samen met Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Portugal ingedeeld in een groep van landen waar zittenblijven tot de cultuur behoort. 'In deze landen blijft het idee overheersen dat een schooljaar overdoen nuttig is voor de leerling. Dit idee wordt ondersteund door leraren, schoolgemeenschap en ouders', zo staat in de conclusies van het onderzoek. Het minst risico op zittenblijven lopen leerlingen in IJsland, Noorwegen of Groot-Brittannië. Daar bestaan nauwelijks of geen wettelijke regelingen en kunnen kinderen in principe automatisch overstappen naar het volgende jaar, ongeacht hun prestaties of gedrag. maandag 07 februari 2011 bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110207_105 eigen mening : In elk land is het onderwijssysteem verschillend. Ik vind het dan ook zeer raar dat men gaat vergelijken welk land er het meeste kinderen blijven zitten gedurende hun lagere school carrière. Ookal neemt men dit onderzoek enkel af om een beter beeld te krijgen. Kinderen blijven niet zomaar zitten wanneer het kind geadviseerd wordt het jaar over te doen zijn hier dan ook gegronde redenen voor. Elk geval wordt apart bekeken want geen enkel kind is hetzelfde. In België werkt men met eindtermen , je wordt dus geachte deze te behalen wanneer je overgaat naar een hoger leerjaar. Bij de landen waar je het minste risico loopt om te blijven zitten worden zoals in het artikel vermeldt geen eindtermen gehanteerd. Het minst risico op zittenblijven lopen leerlingen in IJsland, Noorwegen of Groot-Brittannië. Daar bestaan nauwelijks of geen wettelijke regelingen en kunnen kinderen in principe automatisch overstappen naar het volgende jaar, ongeacht hun prestaties of gedrag. Hoe is dit onderzoek dan representatief? |