|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Trein door rood licht: 2.45 uur vertraging
Voor de tweede keer in amper enkele dagen tijd is een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde vanmorgen voor flinke hinder op de lijn Mechelen - Halle.
Omstreeks half acht vanmorgen reed een trein van Mechelen richting Halle ter hoogte van het station Meiser door een rood sein. De trein kwam tot stilstand. Volgens de veiligheidsprocedures van de NMBS moet de bestuurder van de trein na een seinoverschrijding vervangen worden. Het vervangen van de bestuurder had heel wat voeten in de aarde omdat er niet meteen een machinist voorhanden was. Het incident zorgde voor flink wat hinder tijdens de ochtendspits. Tussen half acht en kwart voor negen was er geen treinverkeer tussen Schaarbeek en Merode. Treinreizigers moesten zich behelpen met de nabijgelegen metro. Vanaf kwart over negen was één spoor opnieuw vrij, maar het duurde nog tot kwart over tien vooraleer beide sporen vrij waren en er een nieuwe machinist was. De reizigers op de trein in kwestie konden hun reis met een vertraging van 2.45 uur verder zetten. Dat een trein door het rood rijdt is geen alleenstaand feit. Uit het rapport van de Commissie-Buizingen bleek dat er afgelopen jaar 130 treinen door het rood reden. Het gebeurde vaker dan in 2009, toen er 'nog maar' 117 treinen door het rode licht reden. In vergelijking met 2005 gebeurt het zelfs de helft méér. Bron: www.standaard.be Eigen mening: Het verbaast me dat zoveel treinen door het rood licht rijden. Ik ken niets van het besturen van een trein, maar hoe moeilijk kan het zijn om te stoppen voor een rood licht? Wat me echter veel zorgen baart, is dat wanneer een trein niet stopt voor het rood licht, hoe veilig is de autobestuurder dan nog? Stel dat een trein niet kan stoppen voor een spoorweg en er komt net een auto aan. Het lijkt me nu wel onwaarschijnlijk dat een trein moet stoppen voor een overweg inplaats van een auto, maar toch. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, voor de veiligheid en de vertragingen! |