actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd January 2011, 18:03
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Mag mijn baas een kledingcode opleggen?

22 januari 2011/ Auteur: Jobat.be (mr)

Bij de Zwitserse bank UBS gaan ze wel heel ver. Vrouwelijke werknemers moeten vleeskleurig ondergoed dragen en geen te kleine schoenen. De mannen moeten zwarte kousen dragen. Kan dit ook bij ons?
De Zwitserse bank wil dat de vrouwen vleeskleurig ondergoed dragen dat niet te slordig of te strak zit. Ze mogen ook geen te kleine schoenen dragen want "niets is erger dan een verkrampte glimlach". Tatoeages, piercings of enkelkettinkjes zijn ook verboden.

Mannen mogen alleen zwarte sokken dragen zonder motief, en ook een baard van drie dagen is uit den boze. Ten slotte raadt "De gids van de onberispelijke bankbediende" ook aan om om de vier weken een bezoek te brengen aan de kapper. Vervelende geuren als look, uien of sigarettenrook worden ook niet getolereerd.
Kan dit in België?
Het dragen van bepaalde kledij kan omwille van hygiënische of veiligheidsredenen voorgeschreven zijn in een cao. Dat geldt dan voor de hele sector, dit is bijvoorbeeld zo in de horeca, de voedingsnijverheid en openbare autobusdiensten.
“De werkgever is verplicht om werkkledij gratis ter beschikking te stellen van zijn werknemers”, vertelt Iris Tolpe, manager Legal Department bij hr-dienstverlener Securex. “We spreken van werkkledij als de aard van de activiteiten het om veiligheids- of hygiënische redenen noodzakelijk maakt om een specifieke uitrusting te dragen.”
Wat als ik dresscode niet naleef?
In bepaalde gevallen kan een werknemer om dringende reden ontslagen worden voor zijn ongepaste kledingstijl. Maar veel risico lopen de Belgische werknemers niet. Uit een onderzoek van hr-dienstverlener HDP & Arista blijkt dat amper 6 procent van de bedrijven de kledingcode opgenomen hebben in hun arbeidsreglement.


bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...leid=JOBAT_3474


Eigen mening:
Van mij mag werkgever bepaalde zaken vragen in verband met kledij. Als we nu naar leerkrachten kijken: het kan toch niet dat wij zaken dragen die door de leerlingen niet mogen gedragen worden. Ik denk hierbij aan tatoeages of piercings door neus en tong bv. Ik vind niet dat er speciale dingen mogen gevraagd worden bv. Maatpakje maar wel dat er van ons verwacht wordt dat we ‘verzorgd’ voor de klas staan, als voorbeeld voor onze leerlingen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.