|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"1 op 7 jongeren behaalt geen diploma secundair onderwijs"
"1 op 7 jongeren behaalt geen diploma secundair onderwijs"
DE MORGEN– 7 DECEMBER 2010 Zowat 180 jongeren en vertegenwoordigers van jeugdorganisaties uit Brussel en andere Europese hoofdsteden hebben op de Urban Youth and Europe Day gedebatteerd over hun noden, wensen en dromen met politici. Bij de start legde minister Pascal Smet (sp.a) nog eens de nadruk op het belang van onderwijs want in Vlaanderen en Brussel haalt 1 op 7 jongeren geen diploma secundair onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, Pascal Smet, stelt vast dat Europa vergrijst maar dat de Europese steden verjongen, waarbij veel jongeren in armoede opgroeien. "Een op zeven jongeren in Vlaanderen en Brussel behaalt geen diploma secundair onderwijs. De kans dat die kinderen de armoede doorbreken is niet groot. De uitdaging is wel groot om ook met die jonge Brusselaars in debat te gaan." Smet en Huytebroeck, minister van de Franse gemeenschap voor Jeugd, willen nu een aanzet geven om samen een stedelijk jeugdbeleid te ontwikkelen voor Brussel over de communautaire grenzen heen. Daarbij hopen ze dat andere Europese grootsteden hun voorbeeld zullen volgen. De organisatie van de Urban Youth and Europe Day is handen van de jeugdorganisaties zelf en ging zowel door in het Théatre National van de Franse gemeenschap als in de Koninklijke Vlaams Schouwburg (KVS). Na de openingsspeeches trok iedereen naar de KVS voor vijf workshops rond vijf verschillende thema's. De erkenning van niet formeel leren in het jeugdwerk was een van de aangesneden thema's. In het slotdebat kwam de Europese dimensie nogmaals aan bod. (belga/vsv) Kritische kijk op dit artikel: Er wordt op deze dag gedebatteerd over het belang van het onderwijs. Ik vraag mij wel af of hier dan ook iets mee gedaan wordt. Het is heel goed dat men nadenkt over het onderwijs en zelfs schrijnend dat 1 op de 7 jongeren geen diploma secundair onderwijs haalt. Maar doet men er iets aan? Zijn er al nieuwe ideeën? Ligt de oorzaak in het onderwijs? Of moeten we ergens anders zoeken? Ik mis deze zaken in dit artikel. |