|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Belgisch onderwijs achtste beste van de wereld
België bekleedt de achtste plaats in de wereld wat het onderwijs betreft. Zo blijkt uit het PISA-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over het jaar 2009. De eerste twee plaatsen zijn voor Zuid-Korea en Finland. Indien rekening gehouden wordt met economische entiteiten zoals Shangaï en Hongkong, zakt ons land naar de elfde plaats.
Het klassement is gebaseerd op de analyse van een geschreven tekst door jongeren van 15 jaar. Wat de kennis van wiskunde betreft, scoort België boven het gemiddelde met de vierde plaats van de Europese landen. Voor wetenschappen hangt ons land in de middenmoot. De onderzoekers stellen vast dat landen waar de leerlingen vaak een jaar moeten overzitten, zoals dat in België steeds meer gebeurt, meestal ook slechter scoren. De beste onderwijssystemen zijn degene waar de slaagkansen van de leerlingen geen verband houden met hun socio-economische achtergrond. De studie wijst voorts op de zeer goede resultaten van de Aziatische landen. De onderzoekers stellen voorts vast dat de rangschikking niet noodzakelijk gekoppeld moet worden aan de investeringen in het onderwijs. De resultaten van België worden later op de dag toegelicht door de onderwijsministers van de verschillende gemeenschappen. (belga/adb) Bron: Het laatste nieuws (7 december 2010) Eigen mening: Het verbaasd mij dat wij als klein landje toch op een achtste of elfde plaats terecht kunnen komen. Hieruit blijkt dat ons onderwijs wel van goede kwaliteit is. Zelfs voor wiskunde halen we een vierde plaatst. Het valt mij ook op dat Aziatische landen ook wel hoog scoren. Persoonlijk moet ik toegeven dat dit mij wel verwonderd. Ik had altijd het idee dat hun niveau veel lager lag, maar mijn opvatting hiervan is blijkbaar totaal fout. |