|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Meer winkeldiefstallen tijdens kerstperiode
Meer winkeldiefstallen tijdens kerstperiode
De Belgen en Luxemburgers zullen deze kerstperiode voor 159 miljoen euro aan kerstcadeaus stelen. Dat voorspelt artikelbeveiliger Checkpoint Systems donderdag op basis van een Europese studie. Het gaat om een stijging van 3,2 procent of 5 miljoen euro meer dan vorig jaar. Hoewel volgens een diefstalbarometer van Checkpoint de winkelcriminaliteit het voorbije jaar daalde in België, zal er stijging zijn in de kerstperiode. 'November en december zijn economisch de zwaarste maanden van het jaar voor de consument. Bovendien maakt de extreme drukte in de winkels tijdens deze periode het makkelijker om niet betrapt te worden', aldus Ronald Baars, topman Benelux van Checkpoint. De winkelhouders van België en Luxemburg zullen een verwacht verlies op de omzet lijden van 159 miljoen euro: 98 miljoen euro door stelende klanten, 50,5 miljoen euro door stelend personeel en 10,5 miljoen verlies door schade van leveranciers. Het gemiddeld bedrag per diefstal bedraagt 103,25 euro. De Belg zal tussen midden november en eind december door de "kerstcriminaliteit" 15 euro meer betalen voor kerstcadeaus. De modale dief is een man van 25,5 jaar oud. Twee procent van de winkeldieven is ouder dan 60. Tweeënvijftig procent van de winkeldiefstallen tijdens de kerstperiode wordt gepleegd door mannen. Vrouwen stelen duurdere producten. Dure en populaire producten vallen het meest in de smaak, net als feestartikelen om thuis te vieren. Alcohol is het populairst, gevolgd door vrouwenkleding en modeaccessoires. Parfum en geschenkboxen vervolledigen de top 5. De studie werd afgenomen door Centre for Retail Research. bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101203_008 eigen mening: Op één of andere manier verschiet ik er niet van dat deze voorspelling gedaan wordt. Zoals het artikel zegt is het ten eerste voor de consumenten makkelijker om iets te stelen, aangezien het inderdaad zeer druk is. Hierdoor is de verleiding bij sommige consumenten ook groter. Ten tweede wordt onze maatschappij steeds duurder en duurder. Hierdoor is het voor vele mensen gewoon niet meer mogelijk om het perfecte cadeau te kopen. Als ze dit perfecte cadeau toch in handen willen krijgen, dan steken ze het maar even 'per ongeluk' weg in een rugzak of handtas. De maatschappij heeft er zelf voor gezorgd dat de kerst -en nieuwjaarsperiode eigenlijk buiten feesten en cadeaus meestal geen andere betekenis meer heeft. Wanneer deze producten dan te duur zijn, zijn er consumenten die even vergeten dat ze het artikel niet betaald hebben wanneer ze de winkel verlaten. |