|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken
Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken
De politierechtbank van Bergen heeft een 26-jarige automobilist vrijgesproken die op de A7-autosnelweg ter hoogte van Maisières tegen 213 km/u geflitst werd. Dat schrijven De Morgen en La Dernière Heure. Het gebruikte flitstoestel was niet meer recent geijkt, aldus advocaat Christophe Redko. De automobilist zat aan het stuur van de BMW van zijn vader toen hij op 18 mei 2009 omstreeks 0.25 uur gecontroleerd werd door een anoniem voertuig van de federale politie verkeerspost Bergen. De politierechter oordeelde echter dat het toestel aan boord van het politievoertuig niet meer gebruikt kon worden omdat de geldigheidstermijn verstreken was. Volgens het Koninklijk Besluit van 1975 moet elke radar om de twee jaar opnieuw geijkt worden. Bij het bewuste toestel dateerde de vorige controle van 24 maanden en 8 dagen geleden. De politierechter van Bergen oordeelde daarom dat het verkregen bewijs ongeldig was. Door de beslissing ontsnapte de autobestuurder aan een intrekking van zijn rijbewijs van 2 tot 4 maanden en een boete van ongeveer 1.000 euro. Het vonnis werd uitgesproken op 3 november. Het parket van Bergen tekende geen beroep aan waardoor de uitspraak definitief is. Bron: Gevonden op 24/11/2010 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...gesproken.dhtml Eigen mening: Nogmaals een bewijs dat je in dit land met een deftige advocaat bijna alles voor elkaar krijgt. Ik denk dat we hier zo'n beetje aan het stuiten zijn op de grenzen van ons rechtsysteem. Kan je binnekort ook vrijgesproken worden, omdat de flitspaal 2 jaar en 1 minuut geleden geijkt is? Wie zal het zeggen? Ik vind in ieder geval dat er wel een uitspraak had moeten komen, ik denk dat de snelheid echt wel voldoende is om beboet te worden. Stel dat de flitspaal niet meer goed geijkt was en hij er 30 km/h naast zit, dan rijdt hij nog steeds 60 km/h te snel! Is dat dan geen redelijk argument meer? |