|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Proffen klagen over vervelende "millenniumstudenten"
Proffen klagen over vervelende "millenniumstudenten"
10:43 Carl Devos, professor aan de Universiteit Gent, trekt aan de alarmbel. In een schrijven naar zijn collega's van de Vlaamse universiteiten vraagt hij strenger op te treden tegen het ongepast gedrag van studenten. Volgens Devos, ook bekend van televisie, wordt hij steeds vaker met laatkomers geconfronteerd. Bovendien zitten heel wat studenten te tetteren of te internetten tijdens de les. "Het is een kwestie van respect", klaagt Devos, voorzitter van de facultaire opleidingscommissie. De man heeft het over "millenniumstudenten". Peter Thijsen van de Universiteit Antwerpen begrijpt de frustratie van Devos. Hij verwijst naar de volle aula's door de democratisering in het onderwijs en de gebrekkige motivatie van de eerstejaarsstudenten. "Het is makkelijker te laat te komen in een grote aula met 400-500 studenten waar 7-8 ingangen zijn, dan in een kleiner leslokaal met 30 studenten." De man stoort zich wel niet zo aan de aanwezigheid van computers. Thijssen zegt dat er vroeger ook 4 op een rij of Oxo werd gespeeld. Bron: Gevonden op het internet op 19 november 2010: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...mstudenten.aspx Mijn mening: Ik begrijp dat het niet plezant is als er leerlingen te laat komen. Maar deze studenten komen naar de les, ze willen les volgen en ze doen moeite voor hun opleiding. De proffen zouden eens moeten weten hoeveel studenten er nog in 'hunne nest' liggen... Het is natuurlijk belangrijk om op tijd te komen, als ze geregeld te laat komen dan moeten ze de student in kwestie daar misschien op aanspreken. Aangezien kot-gangers weinig last kunnen hebben van verkeer of dergerlijke... De studenten die zitten te internetten, sms'en of twitteren in de les kunnen soms echt nog wel aan het opletten zijn. Maar in een iets minder actieve vorm weliswaar. Ik begrijp ook wel dat het moeilijk is om op de universiteit enkele uren aan een stuk te moeten luisteren en volgen en massa's informatie te moeten absorberen. Mijn aandacht zou ook al wel eens zoek gaan in z'n docerende, inactieve lessen... Misschien moeten ze daaruit hun conclusies trekken en de studenten iets meer betrekken bij de lessen. |