actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th November 2010, 11:57
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User

School straft kindjes die elkaar knuffelen.

School straft kindjes die elkaar knuffelen

* Bron: Het laatste nieuws
* 17/11/10 03u11

Schoolkinderen in de William Duncan State School in Nerang, een basisschool in de Australische Gold Coast, kregen van de schoolleidng de waarschuwing dat ze elkaar niet meer mogen knuffelen. Ouders reageren niet-begrijpend op deze vorm van 'overdreven politieke correctheid'.
Kinderen die hun vriendjes - of dat nu jongens of meisjes zijn - aanraken of knuffelen, worden na enkele verwittigingen gestraft en moeten nablijven. Dat meldt de plaatselijke krant Gold Coast Bulletin.

Ross Kouimanis, vader van een meisje dat 'gewaarschuwd' werd omdat ze haar beste vriendje knuffelde, spreekt van 'een complete grap'. "Welk soort kinderen willen we in godsnaam opvoeden?", vraagt hij zich af. "Kinderen knuffelen toch de hele tijd? Zelfs mijn oudste dochter, die in het middelbaar onderwijs zit, omhelst haar vrienden. Ik vind dat doodnormaal en compleet onschuldig."

Richtlijn tegen aanrakingen
Toen de boze ouders de leerkracht aanspraken over het incident, gaf die toe dat er inderdaad een schoolrichtlijn was tegen lichamelijk contact. "Er zijn kinderen die moeten nablijven voor knuffels", klonk het.

Het beleid zou sinds vorig jaar ingevoerd zijn op advies van de lokale ouderraad. De meeste leden van die raad vinden dat kinderen hun handen en voeten uit de buurt van schoolgenootjes moeten houden. Kussen, knuffelen of aaien mag niet meer.

Volgens Glen Hoppner, die het beleid van verschillende scholen in de regio coördineert, is de William Duncan State School de enige instelling in de buurt die de regel hanteert. Maar hij heeft er wel begrip voor. "Sommige scholieren vinden het niet leuk om aangeraakt te worden", zegt hij. "Dan moet een school dat respecteren, en waar nodig regels opleggen." (hlnsydney/tw)

Eigen mening:
Ik vind dit echt heel erg. Het gaat bij deze jonge kinderen om ontschuldige knuffels. Waarom worden ze gestraft? Ze doen toch helemaal niets verkeerd? Lichamelijk contact is belangrijk op jonge, maar ook op latere leeftijd. Je kan dit vergelijken met het sociale contact tussen apen, zoals "het vlooien". Zo versterken ze hun onderlinge band en laten ze aan elkaar weten dat ze geen vijanden zijn. Ze voelen zich dus goed in elkaars gezelschap. Bij deze kinderen is dat net zo het geval. Er is dus niets mis met het versterken van de vriendschap.

"Kinderen knuffelen toch de hele tijd? Zelfs mijn oudste dochter, die in het middelbaar onderwijs zit, omhelst haar vrienden. Ik vind dat doodnormaal en compleet onschuldig." Deze persoon heeft gelijk. Dit zie je ook al bij kleuters! Zelfs ik omhels nu nog steeds mijn vrienden en vriendinnen. Je hebt deze mensen graag en je wilt dit laten merken.

Akkoord, er zijn mensen die lichamelijk of sociaal contact willen vermijden, maar moet de school daarom een regel opleggen? Als je weet dat iemand bijvoorbeeld niet graag geknuffeld wordt, dan houd je daar rekening mee en respecteer je dat. Leg dat gewoon even uit aan de leerlingen, en ze snappen het wel. Laat diegene die dit wel graag hebben gewoon hun ding doen. Vriendschap is iets erg mooi, we moeten het koesteren. Er moeten natuurlijk wel grenzen gesteld worden, maar ik vind deze regel die deze school hanteert compleet belachelijk!
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.