|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Derde van de treinen eind 2010 uitgerust met veiligheidssysteem
Derde van de treinen eind 2010 uitgerust met veiligheidssysteem
Tegen eind dit jaar zal een derde van alle treinen zijn uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+, dat treinen automatisch laat vertragen en stoppen voor een gesloten sein. De installatie van het systeem op de krachtvoertuigen werd versneld na de treinramp in Buizingen. "De migratie van het NMBS-materieel naar TBL1+ was initieel gepland tegen 31 december 2013. De datum blijft, maar door de gebeurtenissen in Buizingen werd beslist tot de versnelde uitrusting", zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "In september 2009 werd na de homologatie gestart met de installatie, eind dit jaar zullen 319 van de 1.021 krachtvoertuigen zijn uitgerust. Perfect op schema", TBL1+ draagt informatie over van bakens tussen de sporen naar de trein. Het systeem zorgt indien nodig 300 meter voor een gesloten stopsein voor een noodremming tot 40 km/u. Een trein die voorbij een gesloten sein rijdt, stopt automatisch. Momenteel wordt ook gewerkt aan ETCS, een nog geavanceerder veiligheidssysteem voor permanente snelheidscontrole. 64 stuurposten zullen er eind dit jaar mee zijn uitgerust. De NMBS voorziet 38 miljoen euro aan investeringsbudget voor TBL1+, 28 miljoen voor ETCS. Bron: www.gva.be, 4/11/2010 _______________________________________ Mening: Ik vind dit aan de ene kant een goede investering, omdat zo 'grote' rampen zullen worden vermeden zoals deze in Buizingen. Maar het blijft natuurlijk heel veel geld voor accidenten die vrij zelden gebeuren. Het is te ook te hopen dat het systeem efficiënt blijkt te zijn, want er moest maar eens een defect zijn. |