|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
België telt meer dan 6.000 seksueel verminkte vrouwen
Het aantal seksueel verminkte vrouwen wordt in België op 6.260 geschat. Daarnaast lopen nog 1.975 meisjes die in België geboren zijn, een groot risico om besneden te worden. Het totaal van 8.235 is een verdubbeling tegenover 2003, zo blijkt uit een studie in opdracht van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS).
Zowat 1.190 van de verminkte meisjes zijn minder dan vijf jaar en nog eens 1.690 tussen vijf en negentien jaar. Tachtig procent komt uit een Afrikaans land, vooral Guinee, Somalië, Egypte, Nigeria en Ethiopië, schrijven Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Le Soir. Vlaanderen telt 3.550 slachtoffers, meer dan twee keer zoveel als Wallonië. Volgens Le Soir kreeg bijna twee derde van de Vlaamse gynaecologen al seksueel verminkte vrouwen op consultatie. Elk jaar bevallen minstens 600 besneden vrouwen in België, drie keer zoveel als tien jaar geleden. Bron: www.destandaard.be vrijdag 29 oktober Een ander woord voor vrouwenbesnijdenis is vrouwelijke genitale verminking, afgekort VGV. Dit woord spreekt voor zich. In de westerse landen is vrouwenbesnijdenis een misdaad, vrouwonwaardig, gewoonweg verminking. Men kan hiervoor worden vervolgd. In België is vrouwenbesnijdenis expliciet strafbaar gesteld als verminking. En dit vind ik niet meer dan juist. Het aantal seksueel verminkte vrouwen is verdubbeld tegenover 2003 en elk jaar bevallen 600 besneden vrouwen in België. Dit komt onder meer omdat er meer en meer vrouwen van andere culturen in ons land komen wonen. Er zijn meisjes van andere culturen die hier worden geboren en dan weer tijdens de vakantie worden besneden in eigen land. Naar mijn mening is het pure mishandeling en ik vind dat het over de hele wereld strafbaar moet worden gesteld. |