actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 28th October 2010, 21:36
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User

Open Vld: "Verjaringstermijn seksueel misbruik optrekken"

Open Vld: "Verjaringstermijn seksueel misbruik optrekken"

De Open Vld-Kamerleden Carina Van Cauter en Sabien Lahaye-Battheu zeggen bijzonder geschokt te zijn door de nieuwste uitlatingen van aartsbisschop Léonard. De geestelijke stelde woensdag dat priesters die zich bezondigden aan kindermisbruik, maar niet meer in functie zijn, niet meer voor de rechtbank moeten worden gebracht.
"Justitie is een kerntaak van de overheid, een kerkleider moet daar niet in tussenkomen", menen de Vlaamse liberalen, die een wetsvoorstel om de verjaringstermijn voor seksueel misbruik op te trekken tot 30 jaar opnieuw indienen.

Léonard stelde dat het bestraffen van priesters die niet meer in functie zijn veel weg heeft van wraak. "Recht spreken gaat helemaal niet over wraak nemen. Met deze uitspraken lijkt Léonard zich opnieuw in de positie van rechter te willen manoeuvreren. Hij vergeet blijkbaar dat Justitie in ons land onafhankelijk is."

"Dader centraal"
"Het is aan de rechter om te bepalen of de leeftijd van de dader al dan niet een verzachtende omstandigheid kan zijn, een kerkleider moet daar niet in proberen tussen te komen. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Léonard opnieuw de dader centraal stelt en niet de slachtoffers", stelt Van Cauter.

Sabien Lahaye-Battheu wijst erop dat seksueel misbruik van een minderjarige nu verjaart tien jaar nadat het slachtoffer de meerderjarigheid heeft bereikt. Dat druist volgens haar in tegen elk rechtvaardigheidsgevoel. Open Vld wil de termijn daarom optrekken naar 30 jaar. (belga/dea)
28/10/10 11u07

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/6916/Kinde...optrekken.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het goed dat men de verjaringstermijn voor seksueel misbruik wil optrekken. Je moet de gevolgen van je daden dragen, ongeacht je leeftijd. Priesters zijn ook mensen met rechten en plichten, net zoals iedereen. Ik vind het ook erg dat Léonard meer opkomt voor de priesters, dan voor de slachtoffers.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:40.