|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Speekseltest reageert positief op ADHD-medicatie
De speekseltest, die sinds 1 oktober gebruikt wordt om chauffeurs op druggebruik te controleren, reageert positief op geneesmiddelen zoals Rilatine en Concerta, die de symptomen van ADHD en ADD onderdrukken. Patiënten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, op de nieuwssite Apache.
De speekseltest gaat na of een bestuurder cannabis, amfetamines, heroïne of cocaïne gebruikt heeft, maar geeft ook een positief resultaat voor Rilatine en Concerta, waarin methylfenidaat zit, een molecule dat chemisch sterk verwant is met amfetamine. 'Ik heb navraag gedaan bij de politie en bij de werkgroep die de invoering van de speekseltest begeleidt en inderdaad: de speekseltest kan positief zijn bij mensen die Rilatine of andere ADHD-medicatie gebruiken', bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. 'Geen boete' Patiënten die ADHD-medicatie gebruiken en aan een speekseltest worden onderworpen, riskeren hun rijbewijs voor een halve dag kwijt te spelen. 'De uiteindelijke analyse leert wel dat het om een geneesmiddel gaat', zegt Pauwels. 'Die mensen riskeren dus geen boete. Het klopt wel dat ze 12 uur aan de kant moeten wanneer de test positief uitvalt.' Schouppe wijst erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. 'Het staat in de bijsluiter', aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat 'voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen'. BRON: www.standaard.be Mening: Ookal staat het in de bijsluiter (vb. Relatine) vermeld, toch vind ik dat mensen die deze medicatie moeten nemen hun rijbewijs niet voor een halve dag mogen kwijtgeraken. Eigenlijk is het een beetje discriminatie naar mijn mening. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de politie er volledig zeker van wil zijn of deze personen geen drugs hebben genomen, maar toch blijf ik het een beetje discriminatie vinden. |