![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Anderhalf glas alcohol per dag vergroot kans op borstkanker
Een anderhalf glas alcohol per dag drinken, vergroot de kans op borstkanker met zeven procent. Dat heeft de stichting tegen kanker zopas meegedeeld tijdens een infodag over borstkanker.
Verschillende factoren dragen bij tot de ontwikkeling van borstkanker. Onvoldoende beweging, het gebruik van alcohol en overgewicht zijn de belangrijkste boosdoeners. Studies, uitgevoerd door dr Jacques Lecomte aan universitair centrum van Charleroi, tonen aan dat het risico op borstkanker 20 tot 70 procent lager ligt bij vrouwen die voldoende bewegen. Wijn en bier Voorts wordt er op gewezen dat de kans op borstkanker met bijna zeven procent verhoogt bij de regelmatige consumptie van alcoholische dranken. Dat geldt zelfs al bij lage hoeveelheden vergelijkbaar met anderhalf glas wijn, bier of sterke drank. Diagnose Volgens de stichting wordt borstkanker vastgesteld bij één op de duizend zwangere vrouwen in België. "Het is het type kanker dat het meest wordt vastgesteld tijdens de zwangerschap", stelt professor Fabienne Liebens van het UMC Sint-Pieter in Brussel. Iedere dag worden in België 26 nieuwe gevallen van borstkanker gediagnosticeerd. Jaarlijks worden zowat 9.500 vrouwen en minder dan honderd mannen getroffen. De cijfers werden zopas bekendgemaakt tijdens een Franstalige infodag over kanker in Brussel. De stichting tegen kanker organiseert op 26 november ook een Nederlandstalige infodag in Brussel. (belga/lvl) bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...rstkanker.dhtml datum: 22/10/2010 mening: Ik heb altijd gehoord dat 1 glas alcohol per dag mag en zelfs gezond is, en nu beweren ze dat je er kanker van krijgt.? Ik kan toch niet goed meer volgen hoor, de ene wetenschapper beweert dit, de andere dat. Tegenwoordig hoor je ook niets anders meer van: van dit product krijg je kanker, van dat product krijg je kanker. Elke dag wordt een mens geconfronteerd met het feit dat iets kankerverwekkend is. Ik denk als je echt de puntjes op de i gaat zetten, dat je kan zeggen dat je zelfs van in je zetel te liggen kanker kan krijgen. Elke dag 26 gevallen van borstkanker ontdekken vind ik echt veel. Het is nu wel de meest voorkomende kanker bij vrouwen maar dit vind ik toch veel. Daarom hoop ik dat er snel een geneesmiddel op de markt zal komen om verschillende soorten kanker echt te genezen. |