|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
automatische auto die je komt oppikken als je belt
Duitse wetenschappers hebben een auto ontwikkeld die niet alleen kan rijden zonder bestuurder, maar ook gebeld kan worden om die bestuurder te komen oppikken.
Het 'brein' van de wagen zit in de koffer. Je kan de wagen besturen met een iPad.Het voertuig heet MIG, wat een afkorting is van 'Made In Germany'. Het project is bedacht door computerwetenschapper Raul Rojas en zijn team aan de Free University in Berlijn, meldt de Telegraaf. Automatisch Via de GPS-verbinding van een iPad of smartphone kan de MIG de locatie van de gebruiker bepalen, om vervolgens de snelste route naar hem toe te berekenen. Op het beeldscherm van zijn toestel kan de gebruiker zien wanneer de auto arriveert, en waar hij zich bevindt. De MIG heeft ook een sensor aan boord die voetgangers, fietsers, verkeersborden en andere objecten op de weg kan herkennen. Hierdoor moet het rijden ook een stuk gemakkelijker gaan. Carpoolen Het team ziet als mogelijke toepassing een onbemande taxi. Inzittenden die ineens besluiten dat ze zelf willen gaan rijden, kunnen de automatische besturing ook uitzetten en het voertuig zelf besturen via hun iPad. (sam) Dit is best een verbazingwekkende uitvinding waar zowel voor- als nadelen aan verbonden zijn... De voordelen werden al gegeven in de tekst, maar over de nadelen wordt uiteraard geen woord gezegd. Ik denk bijvoorbeeld dat dit best wel eens gevaarlijk kan zijn. Het lijkt mij geen goed idee om alles van een computer te laten afhangen. Wat bijvoorbeeld als die computer ineens stuk blijkt te zijn als die op weg is om een bestuurder op te laden? Als die sensor stuk is, maar de auto is wel aan het rijden, dan wil ik de gevolgen niet op men geweten hebben... Denk maar eens aan het aantal (dodelijke) slachtoffers dit kan veroorzaken. Computers zijn erg handig, maar er kan steeds iets mee gebeuren waardoor het niet naar behoren werkt. Daarom lijkt het me een slecht idee om die auto volledig computerbestuurd op de baan te laten. |