actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th October 2010, 11:28
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User

Rijbewijs voor motoren pas vanaf 24 jaar

Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) grijpt een nieuwe Europese wet aan om het grote aantal motorongevallen in te dijken. Hij verhoogt de minimumleeftijd om met zware motoren over onze wegen te mogen rijden tot 24 jaar, staat in de Coreliokranten.
Momenteel kunnen jongeren al op hun 21ste hun motorrijbewijs halen, maar Schouppe wil daar drie jaar aan toevoegen.
In januari 2011 zouden de wetteksten daarvoor klaar zijn, maximaal twee jaar later zal de nieuwe regelgeving van kracht worden, aldus de kranten.

"Overlijdensrisico niet negeren"
Het gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn, die nu ook in ons land werkelijkheid wordt en de motorsector zwaar treft. "Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met 7 procent gestegen", verdedigt Schouppe zijn beslissing. "Het overlijdensrisico is 20 keer groter op de motor dan in de auto. Zoiets kan je niet negeren." (belga/tw)

Bron: http://www.hln.be

Eigen mening: Mijn mening is verdeelt over deze uitspraak. Langs de ene kant begrijp ik Schouppe want jongvolwassenen zijn soms roekeloos op de baan, ze hebben nog niet veel ervaring en kunnen verkeerssituaties nog niet altijd goed inschatten. Maar volgens mij situeert het probleem zich niet alleen bij die leeftijdscategorie. Er gebeuren ook veel ongevallen met moto’s waarvan de bestuurders al ouder zijn en meer ervaring hebben. Ik ben van mening dat het daarom heel belangrijk is dat er regelmatig verplichte opleidingen zijn voor al wie met een moto rijdt zodat de bestuurders terug de rijvaardigheden onder de knie hebben en hopelijk gebeuren er zo al wat minder ongelukken.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:56.