|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
We gaan naar Amerikaanse toestanden.
We gaan naar Amerikaanse toestanden.
In Vlaanderen is één op vijf kinderen tussen 4 en 14 jaar te dik. Dat blijkt uit cijfers van het medisch schooltoezicht, die door de Universiteit Gent zijn geanalyseerd. “Dit zijn harde cijfers, dus een doortastende aanpak dringt zich op. Waarom zou de overheid bijvoorbeeld niet de taksen op gezond voedsel kunnen verlagen?”, oppert onderzoeker Jo van Assche (UGent). Bron: metro 08/10/2010 http://www.metrotime.be/nl.html Mening: Het zou inderdaad niet slecht zijn om de taksen op gezonde levensmiddelen te verlagen. Maar wie bepaalt wat gezond is en wat niet? Over fruit valt er dan niet te discuteren vind ik. Maar wat met yoghurt en ontbijtgranen waar vaak veel verborgen suikers inzitten? Verder vind ik dat ouders ook verantwoordelijk zijn voor de eetgewoontes van hun kinderen. Kinderen bewegen ook veel te weinig, één uur per dag fysieke beweging is het minimum. Maar vaak zitten ze uren achter hun spelconsole. Misschien kan hier de naschoolse opvang een rol spelen door meer te focussen op sport en minder op studie. Ik vind overigens wel dat scholen reeds veel inspanningen leveren om snoep en frisdrank te bannen. |