|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
We moeten opnieuw van nul beginnen
'Wij zullen terug van nul moeten herbeginnen', zegt Bart De Wever tijdens de persconferentie na afloop van het N-VA partijbureau. De Wever maakt tabula rasa van zowel de inhoud als de methode die tot nu toe werd gehanteerd tijdens de onderhandelingen. 'We moeten een nieuw verhaal opstarten zonder taboes.'
De N-VA voorzitter trekt dus na 113 dagen onderhandelen de facto de stekker uit de huidige regeringsonderhandelingen. 'Wij blijven wel hopen op een akkoord binnen afzienbare tijd en ik roep alle partijen op om in alle openheid nieuwe gesprekken op te starten', zegt De Wever, die dus ook de liberalen opnieuw in het verhaal betrekt. Opvallend is dat De Wever meldt dat hij beschikbaar blijft. Steun aan regering in lopende zaken Aangezien nieuwe regeringsonderhandelingen enige tijd in beslag zullen nemen, lanceert De Wever de piste dat de regering Leterme in lopende zaken nog een tijdje voort zou regeren, maar hij spreekt daarbij niet van een noodregering. N-VA is bereid om de regering vanuit het parlement te steunen. Tegelijk suggereert De Wever dat de regering het best kan afslanken om te besparen. De highlevelwerkgroep heeft voor de partij onvoldoende resultaat geboekt. 'Het is zelfs zo dat er vandaag geen pakket van 15 miljard euro overdrachten meer op tafel ligt, maar alleen nog de helft', zegt De Wever. 'Als wij nu de zwartepiet krijgen toegeschoven, dan is dat maar zo.' Bom De N-VA legde zondag een bom onder de federale onderhandelingen. Bart De Wever eiste in een perscommuniqué duidelijkheid van de Franstaligen; hij wilde weten of 'de overheveling van de personenbelasting bespreekbaar wordt'. 'Zolang dat niet het geval is, heeft het voor de N-VA geen enkele zin de onderhandelingen weer op te starten.' Meteen stelden de Vlaams-nationalisten ook hun deadline: tegen hun partijbureau van vandaag wilden ze duidelijkheid 'of het voortzetten van de gesprekken nog zin heeft'. De Franstalige partijen reageerden gisteren met een gezamenlijk communiqué waarin ze 'een globaal, evenwichtig akkoord' bepleiten. PS, CDH en Ecolo vragen bovendien 'om opnieuw met de zeven partijvoorzitters bijeen te gaan zitten' - iets wat De Wever gezworen heeft niet meer te doen tot hij zeker is dat er een deal komt. Datum: 04/10/10 Bron: De Standaard Eigen mening: Politiek is de laatste maanden in België één puinhoop geweest. Misschien is het niet slecht om alles opnieuw zorgvuldig uit te pluizen en met een schoon blad te beginnen. Maar dan vraag ik me wel af wat het nut dan is geweest met alle onderhandelingen die de afgelopen maanden zijn geweest. Is dat allemaal verloren tijd en moeite geweest? Ik denk niet dat het nodig is om volledig opnieuw te beginnen. De bevolking moet betalen en als alles nu opnieuw moet beginnen zullen vele burgers kwaad zijn omdat hun geld eigenlijk (deels) is weggegooid. |