|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Belg zit al zes jaar in gevangenis van Bagdad
Belg zit al zes jaar in gevangenis van Bagdad
De Belg Oussama Atar zit al zes jaar in de gevangenis in Irak, nadat hij er om onduidelijke redenen veroordeeld werd tot tien jaar cel. Omdat zijn gezondheidstoestand achteruit gaat probeert zijn familie hem te laten overbrengen naar België. Dat schrijft Le Soir zaterdag. De jongeman werd opgesloten in de gevangenis van Abou Ghraib, volgens hemzelf wegens illegale import van medisch materiaal en geneesmiddelen, volgens anderen wegens wapenhandel. ‘De Amerikanen beloofden dat Oussama naar België overgebracht zou worden’, zegt zijn zus. Atar werd echter uitgeleverd aan de Irakezen en blijft opgesloten in Bagdad. Bij Buitenlandse Zaken zegt men alles te doen voor een oplossing, maar er bestaat geen bilateraal verdrag tussen België en Irak. De Belgische ambassade in Jordanië is op de hoogte, net als Amnesty International en het Rode Kruis. De 26-jarige Atar wordt in ons land niet als gevaarlijk beschouwd. Bron: www.destandaard.be ------------------------------------------------------------------------- Mijn mening: Dit is een zeer vreemde situatie. De Belg die onschuldig zou zijn zit al 6 jaar opgesloten, hoe kan dit? Als ik dit artikel lees zijn er geen echte bewijzen tegen hem gevonden, maar enkel geruchten en vermoedens. Iedereen heeft het recht om op een goede manier behandeld te worden, maar in dit geval is dit zeker niet goed en eerlijk. Waarom beloven de Amerikanen dat hij terug naar België komt, maar daarna toch wordt uitgeleverd aan Irak. In mijn ogen zochten ene zondebok voor iets en hebben ze hem gevonden en deze man zit nu al 6 jaar in de gevangenis terwijl zijn gezondheidstoestand achteruit aan het gaan is en zijn familie kan weinig of niet doen. |