actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th March 2010, 10:08
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User

Cool Theoretisch rijexamen (even) staatsloterij

BRUSSEL - Wie niet meteen slaagde voor zijn theoretisch rijexamen, kon deze week dezelfde dag proberen tot het lukte.

Van onze redacteur

Door een hiaat in de wetgeving raakte deze week onder de examencentra verspreid dat het kandidaten niet alleen toegestaan is verscheidene keren hun theorie-examen af te leggen, maar dat ze dat ook op dezelfde dag en op dezelfde locatie kunnen doen.

Op het einde van elke examenronde geeft het systeem het juiste antwoord bij elke vraag, zonder daar een verklaring aan te koppelen. Wie bij herhaalde pogingen minder dan eenenveertig op vijftig haalt, kent na een paar keer proberen dus de antwoorden uit het hoofd. Voor elke poging moet hij wel vijftien euro neertellen.

‘Je neemt een dag vakantie, meldt je aan bij het examencentrum en tegen de avond is de kans groot dat je kunt zeggen “hiep hiep hoera, ik heb mijn voorlopig rijbewijs. Daarvoor beantwoordde ik vijfhonderd vragen”', zegt Jacky Loos, erevoorzitter van de Vereniging voor Rij-instructeurs.

‘Ik heb het dinsdag zelf gezien. Iemand met een rijverbod legde opnieuw examen af, maar had vijftien fouten. Na een paar keer proberen was ze geslaagd.'

Bij de hervorming van de rijopleiding in 2006 schrapte de wetgever uit de wettekst de passage die bepaalde dat tussen twee pogingen 24 uur moest zitten. ‘Vroeger gokten de kandidaten ook, maar keken ze thuis de theorie nog eens na. Een volwaardige theorieopleiding is met dit systeem ver te zoeken. Zet daar een kind van twaalf jaar en het zal ook slagen.'

Het was de FOD Mobiliteit zelf die met een rondzendbrief de examencentra begin deze week op de hoogte bracht van de mogelijkheid. ‘Zonder enige ruggespraak met de FOD of het kabinet heeft een medewerker een brief verstuurd met een andere interpretatie dan wij er altijd aan gaven', zegt Jan Pauwels, de woordvoerder van de bevoegde staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V). ‘Eerstdaags vertrekt er een nieuwe rondzendbrief die duidelijk zegt dat deze praktijk niet is toegelaten.'

DS, 12 maart 2010

Ik hecht veel belang aan veiligheid in het verkeer. Het is belangrijk dat je de theorie kent voordat je de baan op gaat. De praktijk is natuurlijk waar het om draait. Wanneer men niets van de theorie weet, zal men tijdens het praktijkexamens hopelijk wel door de mand vallen.
Maar toch lijkt het me een goede zaak om het gokgedrag tot een minimum te beperken.

Laatst aangepast door Sanne.Cocx : 12th March 2010 om 10:15.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:03.